Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Spadki w sprzedaży opon dostawczych i ciężarowych mimo ogólnego wzrostu

Utworzona: 2024-09-02


W pierwszym półroczu br. sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów w końcu zaczęła się odbijać. Wzrosty zanotowano w segmencie opon do samochodów osobowych, SUV, rolniczym, motocyklowym, przemysłowych. Spadki utrzymały się tylko w segmencie opon dostawczych -9% i ciężarowych -2%.

W samym drugim kwartale 2024 wzrostowe trendy widać jeszcze mocniej: sprzedaż opon ogółem wzrosła o +3%, opon do samochodów osobowych o +4%, do SUV +6%, maszyn rolniczych +53%, a motocyklowych o +1%. Sprzedaż opon przemysłowych wzrosła aż o + 34%, zaś ciężarowych +17%. Spadki zanotowano jedynie w segmencie opon dostawczych -7%.

W Europie także zanotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, jedynie segment samochodów ciężarowych utrzymał ujemną dynamikę. Największe wzrosty notowano w odniesieniu do opon całorocznych.

Spadki sprzedaży opon do dystrybutorów wyhamowały, a w drugim półroczu prawie wszystkie sektory zanotowały wzrosty. To pozytywny sygnał, który daje nadzieję na dobre zakończenie 2024 roku i kontynuację wzrostowych trendów w 2025 roku. W tym optymizmie jedynie opony do samochodów dostawczych najpóźniej reagują na odbicie rynkowe, ale mamy nadzieję, że zobaczymy tu poprawę w kolejnych kwartałach. To ważny segment, zwłaszcza w kontekście odpowiedniej jakości opon do samochodów dostawczych, które miesięcznie przemierzają tysiące kilometrów. To bardzo przekłada się na bezpieczeństwo drogowe i jednocześnie na oszczędności na paliwie w firmach, które je eksploatują podkreśla Anna Burakowska, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Członkowie PZPO są przedstawicielami największych w Polsce i na świecie producentów opon. Codziennie z ich fabryk w naszym kraju wyjeżdża ponad 140 tys. opon z napisem „made in Poland” do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów czy maszyn rolniczych i przemysłowych.

Europejski rynek opon

Po negatywnym trendzie w całym roku 2023 – ze spadkiem -8% w segmencie konsumenckim oraz -17% w segmencie samochodów ciężarowych (w porównaniu z 2022 r.), wolumeny w pierwszej połowie 2024 r. zwiększyły się, głównie dzięki segmentowi opon całorocznych. Ujemna dynamika pozostała w segmencie samochodów ciężarowych. Drugi kwartał był lepszy od pierwszego, nawet jeśli kontekst inflacyjny i geopolityczny doprowadził do spadku popytu i obniżenia poziomu zapasów. Sprzedaż opon rolniczych była wspierana przez deszczową pogodę powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels