Zdecydowana większość kierowców, którzy odpowiedzieli na pytania ankietowe (62%) pracuje w ruchu międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej, 19% jest zatrudnionych w ruchu krajowym, natomiast 9% realiuje przewozy w promieniu do 100 km od miejsca zamieszkania. Przeważająca grupa badanych (59%) ma mniej niż 40 lat, a zdecydydowana większość (95%) jest zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.
Więcej niż rok wcześniej
Według danych GUS, przeciętna pensja w transporcie i gospodarce magazynowej w 2021 roku wynosiła 5092,64 zł brutto i wzrosła, licząc rok do roku, o 7,3%. Wg najnowszego raportu PITD, średnia kwota wynagrodzenia netto, uwzględniająca pensję zasadniczą, diety, ryczałty, premie i inne dodatki, otrzymywana przez kierowców samochodów ciężarowych (zestawów z naczepą i "solówek") wynosiła w 2021 roku 6310 zł i była większa ok. 100 zł od apanaży otrzymywanych przez nich na rękę rok wcześniej. Natomiast mediana kwoty netto (wartość środkowa w uporządkowanym ciągu liczb) wynosiła 6500 zł i wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 500 zł. Badanie pokazało, że kierowcy tzw. busów zarabiają o 31% mniej niż pracujący za kółkiem ciężarowek – średnia kwota ich wynagrodzenia netto wynosiła w ub.r. 4352 zł.Największą grupę wśród badanych (33%) stanowili kierowcy, którzy zarabiali "na rękę" powyżej 7000 zł (wzrost o 8,3% w porównaniu z 2020 rokiem). W tej grupie 95% stanowili kierowcy zestawów z naczepą pracujący w transporcie międzynarodowym (Unia Europejska). Tylko 28,1% ankietowanych kierowców zadeklarowało, że otrzymuje pensję poniżej 5000 zł netto.
Podstawa plus dodatki
Autorzy opracowania zwaracją uwagę, że największym składnikiem miesięcznego wynagrodzenia zawodowych kierowców były w ubiegłym roku, podobnie jak w latach wcześniejszych, diety i ryczałty za noclegi, które stanowiły ok. 58% wypłacanych świadczeń. Prawie 3 na 10 kierowców uczestniczących w badaniu stwierdziło, że otrzymuje dodatkowe premie, np. dodatki za "kilometrówkę" czy dniówki. Kierowcy ciężarówek pracujący na podstawie umowy otrzymywali w ubiegłym roku podstawę wynagrodzenia w średniej wysokości 2975 zł, a kierowcy busów o 100 zł mniej. Przypomnijmy, że ostatnie regulacje zawarte w Pakiecie Mobilności wprowadziły zmiany w naliczeniu wynagrodzeń od lutego 2022 roku, co pokaże w liczbach przyszłoroczny raport PITD.Rynek pracy w transporcie drogowym
Ponad połowa (56,1%) ankietowanych pracodawców transportowych podkreśliła, że ma problem w znalezieniu kierowców. Jest to trend wzrostowy utrzymujący się od wielu lat – w porównaniu z rokiem 2018 odsetek takich przewoźników wzrósł o 13,1%. Czterech na 10 pracodawców stwierdziło, że nie ma problemu z rotacją kierowców, natomiast 25% uczestników badania przyznało, że braki kadrowe negatywnie wpływają na realizację zleceń w firmie oraz powodują utratę korzyści w postaci mniejszej liczby realizowanych zleceń. Na znalezienie kierowcy największa grupa badanych pracodawców (36,4%) potrzebuje od 1 do 3 tygodni, a 23,5% z nich od 3 do 6 tygodni (tylko 14,4% zadeklarowało, że zajmuje im to zaledwie kilka dni). Najczęściej przewoźnicy przy zatrudnieniu korzystają z rekomendacji innych kierowców i szukają kandydatów w serwisach internetowych (odpowiednio: 37,9% i 37,7%).Nowoczesna technika w kabinie i biurze
Większość ankietowanych kierowców przyznała, że korzysta z nowoczesnych rozwiązań technicznych, przy czym najczęściej (25,3%) z profesjonalnej nawigacji dla pojazdów ciężarowych, zainstalowanycyh w ciężarówkach systemów wspierających jazdę ekonomiczną (19%), aplikacji podających bieżące komunikaty o utrudnianiach na trasie (18,4%) oraz wideorejestratorów samochodowych (15,6%). Badani w swoich wypowiedziach zwracali uwagę na to, że chcieliby mieć możliwość udziału w szkoleniach z eco-drivingu. Kierowcy sięgają również po wiedzę poprzez oglądanie różnych kanałów i podcastów dostępnych na platformach internetowych.Z kolei pracodawcy, borykający się z wieloma wyzwaniami (m.in. braki kadrowe, Pakiet Mobilności, wysokie ceny paliw), wskazują, że w codziennej pracy pomocne są takie rozwiązania jak systemy telematyczne, faktoring, karty paliwowe, TMS, czy giełdy transportowe. Każde z nich może być dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Jeśli chcesz zapoznać się z całą treścią raportu – kliknij tutaj bezplatny-raport
Źródło: Polski Instytut Transportu Drogowego