Po intensywnych negocjacjach, Parlament i Rada UE uzgodniły tymczasowe porozumienie, które zagwarantuje, że decyzja o cofnięciu prawa jazdy osoby niebędącej rezydentem kraju, w którym popełniła wykroczenie, będzie miała zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich. Dotychczas, w sytuacji, gdy kierowca tracił prawo jazdy za wykroczenie drogowe popełnione w innym państwie UE, sankcja obowiązywała jedynie w kraju, w którym doszło do przewinienia, nie rozciągając się na kraj, który wydał dokument.
Zgodnie z nowym porozumieniem, sankcje takie jak cofnięcie prawa jazdy, jego zawieszenie lub ograniczenie będą przekazywane do kraju, który wydał dane prawo jazdy. To oznacza, że kara będzie egzekwowana skutecznie na terenie całej Unii Europejskiej, a nie tylko w państwie, w którym popełniono wykroczenie.
Źródła kar obowiązujących w całej UE
Zgodnie z nowymi przepisami zainteresowane państwa UE będą musiały bez zbędnej zwłoki informować się wzajemnie o decyzjach w sprawie pozbawienia prawa jazdy w związku z najpoważniejszymi wykroczeniami drogowymi, w tym jazdą pod wpływem alkoholu lub narkotyków, udziałem w wypadku drogowym ze skutkiem śmiertelnym lub nadmierną prędkością (np. przekroczeniem prędkości o 50 km/h).
Posłowie do PE zaapelowali również o nałożenie na Komisję obowiązku oceny, czy pięć lat po wejściu w życie nowych przepisów należy rozszerzyć katalog wykroczeń drogowych skutkujących nałożeniem sankcji w całej UE, a także wprowadzić bardziej rygorystyczne terminy wymiany informacji między krajami UE w celu usprawnienia wdrażania nowych przepisów.
Dyrektywa jest kluczowym krokiem w zapewnieniu lepszego bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzając jaśniejsze i bardziej terminowe kryteria zawieszania uprawnień do prowadzenia pojazdów z powodu poważnych naruszeń, środek ten chroni nie tylko odpowiedzialnych kierowców, ale całą społeczność. Bardziej efektywny system kontroli i sankcji zapobiegnie wypadkom i uratuje życie - skomentował Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego Matteo Ricci