Przynależność do związków
◾ 93,1% respondentów nie zadeklarowało członkostwa w związku zawodowym, co wskazuje na niski poziom identyfikacji z tą formą reprezentacji pracowniczej.◾ 6,9% należy do związków.

Wpływ na poprawę warunków pracy
◾ 37,9% respondentów uważa, że związki mają zdecydowany wpływ na poprawę warunków pracy.◾ 20,7% przyznaje, że mają pewien wpływ.
◾ 32,8% respondentów jest zdania, że związki nie mają wpływu.
◾ 8,6% nie ma zdania.

Wnioski: Choć większość (58,6%) dostrzega potencjał związków w poprawie warunków pracy, istnieje istotna grupa (prawie 1/3) sceptyczna co do ich skuteczności. Może to świadczyć o różnicach w doświadczeniach lub oczekiwaniach względem działań związkowych.
Poparcie dla ogólnokrajowego związku zawodowego kierowców
◾ 8,6% wyraża sprzeciw.◾ 15,5% jest neutralnych.
◾ 75,9% respondentów popiera pomysł stworzenia Ogólnokrajowego Związku Zawodowego Kierowców.

Wnioski: Wysoki poziom poparcia (trzy czwarte respondentów) świadczy o chęci zjednoczenia sił i działań na poziomie krajowym, co mogłoby wzmocnić pozycję kierowców w negocjacjach z pracodawcami i instytucjami.
Priorytety związków zawodowych - działania wskazane przez respondentów
◾ Negocjacje – wielokrotnie podkreślane jako forma wpływu na warunki pracy i walki o lepsze wynagrodzenia czy świadczenia.◾ Protesty – jako narzędzie wywierania presji na pracodawców oraz na instytucje państwowe.
◾ Edukacja prawna – podniesienie świadomości pracowników w zakresie ich praw oraz metod ochrony interesów.
◾ Rozwiązania logistyczne i infrastrukturalne – np. usprawnienie procedur na granicach czy poprawa warunków technicznych (klimatyzacja postojowa, bezpieczeństwo, itp.).
◾ Wsparcie w sporach z pracodawcami – reprezentacja kierowców w sporach oraz pomoc w negocjacjach płacowych i dotyczących warunków pracy.
Wnioski: Odpowiedzi wskazują na potrzebę wielowymiarowej strategii działania, w której kluczową rolę mają negocjacje oraz działania protestacyjne, ale równie istotna jest edukacja i wsparcie prawne. Respondenci oczekują, aby działania związków były konkretne, skoordynowane i skierowane nie tylko przeciwko pracodawcom, ale także na rzecz podnoszenia kwalifikacji i świadomości pracowników.
Obawy i wątpliwości wobec przynależności do związku
Główne zastrzeżenia respondentów:◾ Brak efektywności – część odpowiedzi wskazuje na obawy, że związki mogą okazać się jedynie „instytucjami finansowymi” nie przynosząc realnych efektów.
◾ Obawy przed działaniami odwetowymi – strach przed represjami ze strony pracodawców.
◾ Kwestie korupcyjne i kumoterstwo – ryzyko, że związki mogą stać się narzędziem dla osób działających we własnym interesie lub pozostających pod wpływem pracodawców.
◾ Niepewność co do realnej reprezentacji – wątpliwości, czy związki rzeczywiście będą dbały o interesy kierowców, czy też będą funkcjonować bardziej w interesie własnym.
Wnioski: Mimo że znacząca większość respondentów nie ma osobistych obaw o przynależność do związku, istnieje grupa, która wyraża głębokie zastrzeżenia co do rzetelności, efektywności oraz niezależności związków. Wskazuje to na konieczność transparentności działań oraz budowania zaufania poprzez skuteczną reprezentację i komunikację z członkami.
Analiza wyników ankiety wskazuje, że kierowcy jako grupa oczekują skutecznych i realnych działań związkowych, które przekładałyby się na poprawę warunków pracy oraz wynagrodzeń. Kluczowe obszary działań to negocjacje, protesty oraz edukacja prawna, przy czym dużą wagę przywiązuje się do jedności i siły reprezentacji – stąd silne poparcie dla utworzenia ogólnokrajowego związku. Jednocześnie pojawiają się obawy co do efektywności, przejrzystości i niezależności organizacji związkowych, co sugeruje konieczność wdrożenia mechanizmów zapewniających transparentność oraz bezpośredni wpływ na polepszenie sytuacji pracowników.
Źródło: materiał własny etransport.pl