Zmiany mogą również wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponieważ wielu użytkowników może zdecydować się na wybór dróg alternatywnych, które już teraz są przeciążone. Od 11 marca Autostrada Wielkopolska S.A. podniosła stawki za przejazd A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, natomiast od 1 kwietnia Stalexport Autostrada Małopolska S.A. planuje podwyżkę na odcinku A4 Katowice – Kraków. Zgodnie z umowami koncesyjnymi podpisanymi pod koniec lat 90., zarządcy mają prawo do takich zmian, a GDDKiA nie ma narzędzi do ich blokowania, o ile są zgodne z zapisami kontraktów.
Podwyżki mogą sprawić, że część ruchu, w tym pojazdy ciężarowe, zostanie przeniesiona na drogi alternatywne. To z kolei może prowadzić do wzrostu zagrożenia na trasach lokalnych, co stoi w sprzeczności z ideą autostrad jako głównych arterii transportowych. Omijanie płatnych odcinków może wpłynąć na bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale także mieszkańców miejscowości położonych przy alternatywnych trasach.
Źródło: GDDKiA
Utworzona: 2025-03-13