Z raportu wynika, że najczęściej kradzione są ładunki (26%) oraz całe pojazdy (22%), a w 3% przypadków dochodzi do fizycznych ataków na kierowców. Do większości przestępstw dochodzi w Katalonii, Madrycie i Andaluzji – to tam ma miejsce 90% incydentów. Szczególnie niebezpieczne są niestrzeżone parkingi, miejsca załadunku i trasy przejazdu. Niepokojący jest fakt, że wiele z tych kradzieży ma miejsce w sezonie zakupów świątecznych – od listopada do końca lutego, odpowiadając za 30% rocznych strat materialnych w branży transportowej.
FENADISMER przypomina, że mimo obowiązujących od 2022 roku nowych standardów UE w zakresie bezpiecznych parkingów dla ciężarówek, Hiszpania posiada zaledwie nieco ponad 50 takich obiektów. To liczba dramatycznie niewystarczająca, zwłaszcza w kontekście unijnych zaleceń, zgodnie z którymi bezpieczny parking powinien być dostępny co 100 km na głównych trasach.
Źródło: FENADISMER
grafika poglądowa
Utworzona: 2025-03-29