Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ponad 400 kierowców ciężarówek z przymusowym trzymiesięcznym wolnym w 2024 roku

Utworzona: 2025-01-01


Z danych dotyczącym zatrzymanych praw jazdy kierowcom zawodowym za różnorakie manipulacje w 2024 roku, które po raz kolejny otrzymaliśmy od Głównego Inspektora Transportu Drogowego wynika, że w 2024 roku ponad 130 kierowców więcej niż w 2023 roku utraciło uprawnienia do kierowania.

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego wielokrotnie wskazują w komunikatach prasowych, że niedozwolone praktyki ingerowania w prace tachografu są jednym z najpoważniejszych naruszeń. Nie jest to tylko przejaw nieuczciwej konkurencji poprzez próbę ukrycia rzeczywistego czasu pracy i wykonanie większej liczby operacji transportowych, ale przede wszystkim jest to stworzenie zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Praca niezgodnie z przepisami, ponad normy, zmęczenie powodują u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledzają jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Dlatego kwestie dotyczące przestrzegania norm czasu pracy przez kierowców zawodowych oraz wykluczenie przypadków ingerencji w pracę tachografu, pozostaje w szczególnym zainteresowaniu funkcjonariuszy ITD. Jest to jeden z głównych elementów kontroli prowadzonych w przewozach drogowych.

Mając powyższe na uwadze, zwróciliśmy się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego z prośbą o informację, ilu kierowców samochodów ciężarowych popełniło rozmaite wykroczenia i straciło prawo jazdy od początku 2024 roku. Dane przesłane przez Wojciecha Króla, rzecznika prasowego GITD nie napawają optymizmem, a wręcz przerażają, gdyż w porównaniu do zeszłego roku, w którym 283 kierowcom samochodów ciężarowych zatrzymano prawo jazdy, liczba 420 wskazuje na ogromny wzrost manipulacji na polskich drogach. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w tym roku odnotowano o 93 przypadki więcej niż w zeszłym roku utraty prawa jazdy z powodu nierejestrowania za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi. Więcej przypadków zatrzymania uprawnień odnotowano również za używanie cudzej karty kierowcy, co najmniej dwóch własnych kart kierowcy, cudzej wykresówki czy też używanie jednocześnie kilku wykresówek. Wzrost różnorakich manipulacji budzi poważny niepokój o bezpieczeństwo zarówno samych kierowców, jak również innych użytkowników dróg. Poniżej zestawienie dotyczące liczby zatrzymanych praw jazdy przez inspektorów Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego z podziałem na poszczególne naruszenia będące powodem zatrzymania (dane z końca listopada 2024 roku).

2024 rok

🚩 260 kierowców straciło prawo jazdy z powodu nierejestrowania za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi
🚩 112 - z powodu używania cudzej karty, używania co najmniej dwóch własnych kart kierowcy, używania cudzej wykresówki, używania jednocześnie kilku wykresówek
🚩 16 - z powodu korzystania z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf
🚩 8 - z powodu odłączenia tachografu
🚩 5 - z powodu prowadzenia w stanie nietrzeźwości lub w stanie po spożyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu
🚩 14 - z powodu upłynięcia terminu ważności prawa jazdy
🚩 2 - z powodu stwierdzenia zniszczenia prawa jazdy w stopniu powodującym jego nieczytelność
🚩 2 - z powodu wydania wobec kierującego postanowienia lub decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy
🚩 1 - z powodu orzeczenia wobec kierującego zakazu prowadzenia pojazdów lub wydania decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami.

Dane pozyskane z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego dotyczące zatrzymania praw jazdy na podstawie art. 135 i 135a PRRD obejmujące okres 01.01.2024 r. – 31.11.2024 r.



2023 rok

Dane pozyskane z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego dotyczące zatrzymania praw jazdy na podstawie art. 135 i 135a PRRD obejmujące okres 01.01.2023 r. – 31.11.2023 r.

Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels