Największy tunel w Polsce i 22 mosty. Spektakularna inwestycja
Zachodnia Drogowa Obejście Szczecina będzie jednym z najbardziej spektakularnych i najdroższych zadań inwestycyjnych w Polsce po 1989 roku. Zadanie ma być podzielone na kilka etapów, a jego łączna wartość szacowana jest na ponad 7,5 miliarda złotych. Realizacje zadania i ogłoszenie przetargu oznajmił w Szczecinie Minister Infrastruktury.Trasa przetnie na północ od Polic rzekę Odra, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Powstanie tunel o rekordowej na polskie warunki długości 5 kilometrów. Odcinki na jakie podzielona będzie inwestycja obejmują: Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police i Police-Goleniów.
Patrzymy na to zadanie pod wieloma względami. Wybiegając w przyszłość widzimy lepsze warunki dla sektorów: chemicznego, transportowego, turystycznego czy dla życia mieszkańców, którzy nie będą musieli słuchać pod swoimi oknami rumoru robionego przez ciężkie pojazdy. To jednak nie wszystko. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina tworzy Zakłady Chemiczne Police na nowych partnerów biznesowych, a jednocześnie połączy nasze miasto z Bałtykiem i innymi miejscami o wielkich walorach turystycznych mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.Inwestycja będzie obejmowała budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. To największa inwestycja drogowa na Pomorzu Zachodnim od czasów budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu.
Wielkie ożywienie dla sektora budowlanego?
W opinii przedsiębiorców efekty Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina będą dla zachodniopomorskiej gospodarki widocznej już wcześniej.To gigantyczny impuls dla rozwoju gospodarki w województwie zachodniopomorskim. Taka wielka inwestycja będzie opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa zachodniopomorskiego. Dla sektora budowlanego to więc świetna wiadomość. Zyskają firmy zajmujące się zamówieniami publicznymi i jednostki gospodarcze głodne zleceń infrastrukturalnych, czekające na alokację środków z Krajowego Planu Odbudowy. To ważny impuls rozwojowy przyznaje Łukasz Zemski, prezes Klastra Budowlanego przy Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie.
Każda inwestycja cieszy, ale takie, których efekty przekładają się na całą gospodarkę cieszą najbardziej. W ostatnich dniach świętowaliśmy pierwsze zlecenia intermodalne w Świnoujściu. Nie byłoby one możliwe gdyby nie inwestycje w infrastrukturę. Tutaj mamy podobny przypadek. Wyprowadzenie ruchu ciężarówek z miasta, zwiększenie przepustowości ładunków i otwarcie na możliwość dalszego rozwoju sektora TSL w ujęciu lokalnym i międzynarodowym to dla nas wielka szansa mówi Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL.Szacuje się, że jeszcze w 2025 roku rozpocznie się realizacja inwestycji pod kątem infrastrukturalnym. Pierwsze odcinki Zachodniej Drogowej Obwodnicy Szczecina będą gotowe w 2028 roku.
Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie
grafika poglądowa