Tranzyt poza miastem
Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą w obu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska (granica z Litwą) w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę. Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/2021 pokazały, że na DK61 między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdża średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.Przejazd z ograniczeniami prędkości
W związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r.Najdłuższy most w województwie
Niemal 1/10 długości obwodnicy to dwujezdniowy most o długości 1205 m. To najdłuższy obiekt tego typu w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Gotowa jest lewa (zachodnia) nitka mostu, po której odbywa się ruch. Prawa jest w budowie.Nie tylko „eska”
Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie drogi ekspresowej będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku. Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej, wybudowany zostanie też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).Z radością przyjmujmy wiadomość o przejezdności obwodnicy Łomży. To oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica zyskuje przejezdność. Droga ta, nie tylko odciąży ruch lokalny w północno-wschodniej Polsce, ale ma ważny wymiar europejski. Jest położona na jednym z 9 najważniejszych korytarzy transportowych sieci TEN-T w Europie: Morze Północne – Bałtyk. Stanowi przy tym najszybsze połączenie drogowe Litwy, Łotwy i Estonii z Europą Zachodnią. Dlatego też Via Baltica na całym swoim odcinku w Polsce, nie wyłączając otwieranego dziś odcinka Łomża Zachód – Kolno, uzyskała wsparcie Unii Europejskiej, zarówno z instrumentu „Łącząc Europę”, jak i Funduszu Spójności. Gratuluję wykonawcom udanej inwestycji, a mieszkańcom nowej bezpiecznej drogi powiedziała Angela Martinez - Sarasola, Kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.Źródło: GDDKiA
grafika poglądowa