Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Inwestycje w infrastrukturę parkingową zwiększą atrakcyjność zawodu kierowcy

Utworzona: 2024-07-06


Problem braku kierowców ciężarówek istnieje w Europie od wielu lat. Według IRU, obecnie ponad 233 tys. stanowisk pracy jest nieobsadzonych. Problem pogłębia fakt, że już niedługo na emeryturę odejdzie 1,3 mln kierowców, a młodych kandydatów na ich miejsce jest coraz mniej.

Mindaugas Paulauskas, dyrektor generalny firmy Girteka Transport, odbył niedawno dwutygodniową podróż jako kierowca ciężarówki, pokonując 7600 km na kluczowych trasach europejskich. Podróż, będąca częścią projektu „Mindaugas on the Road”, miała na celu poznanie wyzwań, przed jakimi stoją na co dzień kierowcy ciężarówek. Paulauskas, który odbył podróż w towarzystwie swojego kolegi Siergieja Kowaleva, podzielił się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z trasy.

Jak się okazuje, brak odpowiednich miejsc parkingowych to główny problem kierowców ciężarówek w całej Europie, choć dostępność i jakość parkingów znacznie się różni w poszczególnych krajach, co wpływa zarówno na efektywność działalności firm przewozowych, jak i na samopoczucie kierowców.

W Szwecji kierowcy ciężarówek korzystają z dobrze zarządzanych, bezpiecznych parkingów, które są szczególnie przydatne podczas transportu ładunków o dużej wartości. To przykład do którego należy dążyć. W Danii sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Pomimo istnienia odpowiedniej liczby miejsc parkingowych, aby pomieścić ciężarówki poruszające się po drogach, problemem są ograniczenia dotyczące parkowania długoterminowego.

Czasami nie da się tam zatrzymać na dłużej, bo czas postoju jest ograniczony do 9 godzin. To stwarza dla nas pewne problemy wyjaśnia Kovalev.
Zwiększenie elastyczności tych obiektów mogłoby znacznie poprawić wydajność operacyjną i satysfakcję kierowców. Jeśli chodzi o infrastrukturę parkingową w Niemczech, sytuacja jest krytyczna ze względu na liczbę pojazdów, które poruszają się po kraju: około 800 000 ciężarówek.

Przepełnione parkingi są przyczyną znacznego stresu i opóźnień logistycznych, ponieważ znalezienie miejsca parkingowego do południa staje się prawie niemożliwe podsumowuje Paulauskas.
W Holandii i Belgii warunki są lepsze dzięki bezpiecznym płatnym parkingom. Francja może pochwalić się doskonałymi miejscami parkingowymi wzdłuż głównych autostrad, które zapewniają kierowcom bezpieczne i wygodne przystanki. Jednak na drogach krajowych i lokalnych jest niewiele miejsc parkingowych i brakuje tam podstawowych udogodnień.

W Hiszpanii, chociaż dostępność płatnych parkingów zasadniczo zaspokaja potrzeby kierowców, poziom jakości obiektów rożni się znacznie w zależności od regionu mówi Paulauskas.
Obserwacje te wskazują na pilną potrzebę wyrównania istniejących w Europie dysproporcji w infrastrukturze parkingowej poprzez poprawę warunków dla kierowców ciężarówek. Obecny stan infrastruktury parkingowej w całej Europie wyraźnie odbiega od poziomu, który jest potrzebny, aby zaspokoić potrzeby branży, szczególnie w świetle nowych ograniczeń wynikających z Pakietu Mobilności, który nakłada wymóg dłuższych okresów odpoczynku dla kierowców.

Niedopasowanie dostępnej infrastruktury parkingowej do wymogów wynikających z przepisów jest nie tylko niewygodne, wpływa też bezpośrednio na wyniki finansowe firm logistycznych poprzez podwyższanie kosztów i opóźnienia w dostawach podkreśla Paulauskas.
Poprzez inwestycje w budowę bardziej przyjaznej dla kierowców infrastruktury parkingowej, można będzie zwiększyć ogólną atrakcyjność zawodu kierowcy. Inwestycje ta stanowią długoterminową strategię mającą na celu zapewnienie, że zawód kierowcy stanie się bardziej atrakcyjną perspektywą dla młodych osób wchodzących na rynek pracy.

Źródło: Girteka
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels