Jeśli chcemy mówić o nasyceniu korytarza Brenner, musimy również wziąć pod uwagę ruch pojazdów lekkich, który jest czterokrotnie większy niż ruch ciężki i koncentruje się głównie w dni powszednie i weekendy. Ewentualny system automatów do zarządzania ruchem uruchomiony przez Prezydenta prowincji Bolzano będzie musiał również uwzględniać te rodzaje ruchu, które są główną przyczyną znanych kolejek. Aby uniknąć blokad ciężarówek, wystarczyłoby umożliwić ruch nawet w nocy i znieść podwójną opłatę nocną po austriackiej stronie autostrady Brenner między włoską granicą a Innsbruckiemzwraca uwagę Baumgartner.ANITA i inne stowarzyszenia branżowe zwróciły się do ministra Salviniego o jak najszybsze podjęcie działań w celu wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia przepisów wspólnotowych wobec Austrii, która od lat w protekcjonistyczny i dyskryminacyjny sposób uniemożliwia wymianę towarów między Włochami a północą.
Analiza danych dotycząca autostrady A22 w Południowym Tyrolu pokazuje również, że 42% spośród ponad 4 milionów ciężkich pojazdów, które wjeżdżały i/lub wyjeżdżały z punktów poboru opłat, nie dotyczy zjazdu ani wjazdu Brenner, a więc odnoszą się do ruchu lokalnego. Jedynie 58% można zarejestrować jako ruch tranzytowy.
Jeżeli narzekamy na duży ruch na autostradach, to zawsze musimy mieć na uwadze, że wynika to w dużej mierze z lokalnych potrzeb w zakresie zasilania i funkcjonowania systemu gospodarczo-społecznego, o czym świadczy okres pandemii, kiedy po wprowadzonych kilkunastomiesięcznych blokadach przewozu towarów musieliśmy uciekać, aby znaleźć schronieniepodsumował Thomas Baumgartner.