ID: 140772
Kilka pytań beginnera
ID: 140772
ID: 140772
Witam szanownych kolegów
1.
Mam pytanie dotyczące urlopówek. Otóż do tej pory jeździłem (a jeżdżę od niedawna) w przekonaniu (bo tak wyczytałem bodajże w instrukcji tachografu), że jeżeli karta kierowcy jest poza tachografem poniżej 24 godzin, to na ten okres nie jest potrzebna urlopówka. Ostatnio jednak spotkałem się czymś takim, że jeżeli karta kierowcy zostanie wyciągnięta choćby na minutę to potrzebna jest urlopówka. Jak np. szef zczytuję mi kartę, co zajmuje 10 minut to muszę mieć urlopówkę na ten okres czasu? Albo jak np. zatrzyma mnie ITD do kontroli i będą chcieli moją kartę, to też będzie ona poza tachografem, a urlopówki na ten czas nie będę miał. Więc jak to jest?
2.
Pytanie z innej beczki. Jeszcze mi się w sumie taka sytuacja nie zdarzyła, ale wiadomo, że zawsze musi być ten pierwszy raz :/
Załóżmy, że jest taka sytuacja: mam jeszcze dwie godziny czasu pracy i podjeżdżam pod rampę. Pod rampą stoję cztery godziny. Teoretycznie od dwóch godzin powinienem kręcić pauzę, ale stoję pod załadunkiem. Kończy się załadunek i muszę odjechać od rampy. Jak mam to potem udokumentować i jak potem wykręcić pauzę? Jak ją policzyć?
3.
Ostatnie pytanie:
Ostatnio w mojej firmie była taka sytuacja:
Kolega (powiedzmy XXX) zjechał z trasy na bazę i skończył mu się czas pracy, a że towar musiał być dowieziony do celu, to szef (mało ogarnięty w przepisach) wpadł na pomysł, żeby XXX wyciągnął swoją kartę i inny kolega (powiedzmy YYY) włożył swoją kartę i normalnie legalnie na niej jechał. Niby nic w tym dziwnego, ale gdy YYY jechał sobie do celu, to XXX siedział obok niego w kabinie i swoją kartę miał w kieszeni. Kiedy YYY dojechał do celu i się wyładował to jemu też skończył się czas pracy. I wtedy XXX z powrotem włożył swoją kartę do tachografu i normalnie zjechał na bazę. YYY wtedy siedział koło niego i kartę miał w kieszeni.
Nie jestem ekspertem od przepisów, ale wydaję mi się, że w razie ewentualnej kontroli obaj dostaliby duże mandaty.
Czy ktoś mógłby mi objaśnić trzy powyższe sytuacje, jak to powinno wyglądać w świetle prawa, żebym w trasie był pewny za to co robię i nie miał żadnych problemów?
Z góry dziękuję
Pozdrawi am
Witam szanownych kolegów
1.
Mam pytanie dotyczące urlopówek. Otóż do tej pory jeździłem (a jeżdżę od niedawna) w przekonaniu (bo tak wyczytałem bodajże w instrukcji tachografu), że jeżeli karta kierowcy jest poza tachografem poniżej 24 godzin, to na ten okres nie jest potrzebna urlopówka. Ostatnio jednak spotkałem się czymś takim, że jeżeli karta kierowcy zostanie wyciągnięta choćby na minutę to potrzebna jest urlopówka. Jak np. szef zczytuję mi kartę, co zajmuje 10 minut to muszę mieć urlopówkę na ten okres czasu? Albo jak np. zatrzyma mnie ITD do kontroli i będą chcieli moją kartę, to też będzie ona poza tachografem, a urlopówki na ten czas nie będę miał. Więc jak to jest?
2.
Pytanie z innej beczki. Jeszcze mi się w sumie taka sytuacja nie zdarzyła, ale wiadomo, że zawsze musi być ten pierwszy raz :/
Załóżmy, że jest taka sytuacja: mam jeszcze dwie godziny czasu pracy i podjeżdżam pod rampę. Pod rampą stoję cztery godziny. Teoretycznie od dwóch godzin powinienem kręcić pauzę, ale stoję pod załadunkiem. Kończy się załadunek i muszę odjechać od rampy. Jak mam to potem udokumentować i jak potem wykręcić pauzę? Jak ją policzyć?
3.
Ostatnie pytanie:
Ostatnio w mojej firmie była taka sytuacja:
Kolega (powiedzmy XXX) zjechał z trasy na bazę i skończył mu się czas pracy, a że towar musiał być dowieziony do celu, to szef (mało ogarnięty w przepisach) wpadł na pomysł, żeby XXX wyciągnął swoją kartę i inny kolega (powiedzmy YYY) włożył swoją kartę i normalnie legalnie na niej jechał. Niby nic w tym dziwnego, ale gdy YYY jechał sobie do celu, to XXX siedział obok niego w kabinie i swoją kartę miał w kieszeni. Kiedy YYY dojechał do celu i się wyładował to jemu też skończył się czas pracy. I wtedy XXX z powrotem włożył swoją kartę do tachografu i normalnie zjechał na bazę. YYY wtedy siedział koło niego i kartę miał w kieszeni.
Nie jestem ekspertem od przepisów, ale wydaję mi się, że w razie ewentualnej kontroli obaj dostaliby duże mandaty.
Czy ktoś mógłby mi objaśnić trzy powyższe sytuacje, jak to powinno wyglądać w świetle prawa, żebym w trasie był pewny za to co robię i nie miał żadnych problemów?
Z góry dziękuję
Pozdrawi am
~Mało doświadczony*.leon.com.pl
*.leon.com.pl
Posty (70)
Sergiej-TG
| ~Mało doświadczony, ad1. wpis manualny możesz robić jak karta jest wyciągnięta do 24h, a powyżej lepiej jest mieć zaświadczenie ad. 2, wyjeżdżasz spod rampy na parking, robisz wydruk i opisujesz że musiałeś odjechać od rampy i kręcisz od nowa pauzę 9 lub 11 godzin ad. 3 tak jak wyżej - obaj płacą mandat A jak chcesz na firmie auto rozładować/ załadować to wkładaj kartę szefa i po problemie, a potem robisz wpis manualny | |||
~Mało doświadczony | "Kolega widze szuka instruktazu jak oszukiwac i kombinowac z tacho a nie jak przestrzegac przepisow... " Wcale nie :) Kolega po prostu chce być przygotowany do ciężkich realiów związanych z pracąkierowcy ; ) Chcępo prostu wiedzieć jak legalnie odjechać od rampy po zakończeniu czasu pracy itd. Chcę wiedzieć czy jazda na OUT po zakładzie pracy jest legalna i nikt podczas kontroli się nie doczepi. Na kursie tego nie uczą, a nie chciałbym uczyć się na błędach, w tym przypadku kosztownych :/ | |||
~Mało doświadczony | "... trzeba sie nauczyc magnezu uzywac. " Nie ma takiej opcji. | |||
~Mało doświadczony | "A co Ty robisz '' pauze weekendowa '' i zostawiasz auto z wlozona karta na bazie" Tak, zostawiam kartę w tacho, bo kluczyki do auta mam ja i nikt nim nie jeździ. Ale w soboty niestety musimy przeładowywać auta na bazie i zachodzi niekiedy potrzeba przestawienia auta. Chciałbym po prostu wiedzieć jak to zrobić legalnie. I chciałbym użyć tej opcji OUT. Tylko wolałbym mieć pewność, że jest całkowicie legalna. | |||
~Mało doświadczony | "ad1. wpis manualny możesz robić jak karta jest wyciągnięta do 24h, a powyżej lepiej jest mieć zaświadczenie" Jest to gdzieś napisane w przepisach? Wole mieć pewność | |||
~Mało doświadczony | "ad. 2, wyjeżdżasz spod rampy na parking, robisz wydruk i opisujesz że musiałeś odjechać od rampy i kręcisz od nowa pauzę 9 lub 11 godzin" Ale wtedy dostaję mandat. Opcja z użyciem OUTa wydaje mi się bezpieczniejsza, o ile jest legalna. "ad. 3 tak jak wyżej - obaj płacą mandat" A mógłbyś napisać za co konkretnie, żeby mógł im wytłumaczyć "A jak chcesz na firmie auto rozładować/ załadować to wkładaj kartę szefa i po problemie, a potem robisz wpis manualny" Niestety nie ma karty szefa :/ | |||
~Mało doświadczony | Sorry, że pisałem w kilku postach, ale coś mi tu się wiesza :/ | |||
visitors
| swoja karte ZAWSZE wyciagaj. OUT na bazie mozna wlaczyc. co cie obchodzi co sie z autem dzieje jak ty siedzisz w domu? Mało doświadczony (2014-02-23 14:26:36) "ad1. wpis manualny możesz robić jak karta jest wyciągnięta do 24h, a powyżej lepiej jest mieć zaświadczenie" Jest to gdzieś napisane w przepisach? Wole mieć pewność jasne ze nie ma. to belkot parkingowych fachmanow ad. 3 tak jak wyżej - obaj płacą mandat" A mógłbyś napisać za co konkretnie, żeby mógł im wytłumaczyć konkr etnie za to: Artykuł 9 1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 8, w przypadku gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu pr omem lub pociągiem i wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku, okres ten można przerwać nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę. Podczas tego regularnego dziennego okresu odpoczynku kierowca ma do dyspozycji koję lub kuszetkę. 2. Czas spędzony na dojeździe do miejsca postoju pojazdu objętego zakresem niniejszego rozporządzenia lub powrotu z tego miejsca, jeżeli pojazd nie znajduje się ani w miejscu zamieszkani a kierowcy, ani w bazie pracodawcy, w której kierowca zwykle pracuje, nie jest liczony jako odpoczynek lub przerwa, chyba że kierowca znajduje się na promie lub w pociągu i posiada dostęp do koi lub do kuszetki. 3. Czas spędzony przez kierowcę kierującego pojazdem nieobjętym zakresem niniejszego rozporządzenia do lub z pojazdu objętego zakresem niniejszego rozporządzenia, który nie znajduje się w miejscu zamieszkania kierowcy ani w bazie pracodawcy, gdzie kierowca zazwyczaj pracuje, jest traktowany jako "inna praca" | |||
~diabel | ://jazdaprawna. pl/2009/03/02/funkcj a-out-poza-zakresem- w-tachogreafie-cyfro wym-jak-i-kiedy-ja-z astoowac/ | |||
~diabel | Poczytaj w tym linku o out | |||
~diabel | ja jednak osobiscie nie wyciagalbym karty w trakcie odpoczynku, tylko zwyczajnie wiedzac ze cos takiego moze miec miejsce wyjalbym zaraz po zakonczeniu pracy i wlozyl kiedy juz minie pauza. | |||
~gnebca gamonii | dobry link, tylko teraz takie pytanie - ten magazynier co musi miec uprawnienia do jazdy ciezarowka badania kursy i inne - to kto ma go sprawdzic czy je defakto posiada? Lub co ma kierowca dac wlezc do swojej kabiny jakiemus gamoniowi? to wszystko jest do bani, lepiej magnez i rura. | |||
~Mało doświadczony | Już czytałem ten artykuł :) A czy jeśli będę używał tego OUTa np. przy odjeżdżaniu od rampy, to czy muszę robić wtedy wydruk i opisywać, że np. to pracownik firmy, w której się ładowałem manewrował samochodem po terenie firmy, a ja spałem? Muszę mieć jakoś udokumentowane, że miałem dostępne łóżko? I jeszcze jedna sprawa: Jeżeli dobrze rozumiem, to nie może być takiej sytuacji: Kolega jedzie na swojej karcie np. do Wiednia moim samochodem i ze mną na pokładzie. Następnie kolega wysiada i wraca samolotem do Polski, a ja jadę dalej na swojej karcie? Wiem, że moje pytanie mogą się wydać głupie, ale w naszej firmie próbują takie wały przeprowadzać i wmawiać nam, że to legalne :/ | |||
visitors
| nie musi miec. nie trzeba zadnych uprawnien, jesli jezdzi sie POZA drogami publicznymi | |||
~gnebca gamonii | nie musi? a jak przywali w sciane to co powie ubezpieczyciel? | |||
~Mało doświadczony | "lepiej magnez i rura" No ale przecież można samemu wyjąć swoją kartę i wbić OUTa. A przy kontroli powiedzieć, że to magazynier jechał. Wiadomo, że byle kogo do auta się nie wpuszcza :) | |||
visitors
| gnebca gamonii (2014-02-23 14:50:12) nie musi? a jak przywali w sciane to co powie ubezpieczyciel? c o powie? NIE PLACIMY. niech on sobie sam placi | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | wizytors opowiedz lepiej jak odmawiasz pomoc przy zmianie kola gdy ktos cie prosi tlumaczac ze krecisz pauze a w trakcie pomagania musial bys na tach ustawic mlotki. | |||
~Mało doświadczony | "tylko zwyczajnie wiedzac ze cos takiego moze miec miejsce wyjalbym zaraz po zakonczeniu pracy i wlozyl kiedy juz minie pauza" Ale wtedy już potrzebuję urlopówki za dany weekend? | |||
visitors
| ~Mało doświadczony (2014-02-23 14:52:38) "tylko zwyczajnie wiedzac ze cos takiego moze miec miejsce wyjalbym zaraz po zakonczeniu pracy i wlozyl kiedy juz minie pauza" Ale wtedy już potrzebuję urlopówki za dany weekend? mozesz miec, ale nie musisz. wystarczy ze zrobisz wpis manulany | |||
~gnebca gamonii | no to powodzenia tym ktorzy chca dac swoje auto jakiemus magazynierowi | |||
~diabel | No jezeli byla karta wyjeta dluzej jak 24 godz to oczywiscie potrzebujesz urlopowki, co do tego ze ktos tam jedzie do Wiednia a potem Ty wsiadasz i wkladasz swoja karte, to jak zrobisz pauze to oczywiscie bo ten dojazd to juz jest inna praca | |||
visitors
| diabel (2014-02-23 14:57:51) No jezeli byla karta wyjeta dluzej jak 24 godz to oczywiscie potrzebujesz urlopowki na jakiej podstawie tak twierdzisz? znasz jakis przepis na to? chetnie sie czegos nowego dowiem ; ) | |||
~Mało doświadczony | "No jezeli byla karta wyjeta dluzej jak 24 godz to oczywiscie potrzebujesz urlopowki na jakiej podstawie tak twierdzisz? znasz jakis przepis na to? chetnie sie czegos nowego dowiem ; ) " No właśnie ta kwestia też mnie ciekawi, bo w tacho tym wpisem manualnym można ustawiać długie okresy czasu | |||
~Mało doświadczony | Czytałem też, że te druki urlopówki nie we wszystkich krajach są respektowane/wymagan e | |||
visitors
| bo jedynym respektowanym drukiem w unii jest: ZASWIADCZENIE O DZIALALNOSCI | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | madrus wizytors zapomnial a raczej nie wie ze nie kazdy tachograf ma opcje wpisu manualnego dluzszego niz 24h. | |||
~Mało doświadczony | Tak, dokładnie o tym mówię. Mam książke o czasie pracy kierowców i tam jest taka tabela i są wypisane kraje, które w których nie jest to zaświadczenie potrzebne | |||
visitors
| jamniku - to sobie zrob zapis reczy na rewersie i do budy | |||
~diabel | Sam kiedys raz zastosowalem opcje out w podobnym przypadku, tzn pt, przedluzajacy sie rozladunek a tu czas pracy sie konczy itp, normalnie powiedzialbym ze ide spac i rozladujecie mnie na drugi dzien ale no wlasnie, nast dzien to sob a do pn raczej nie chcialem stac wiec zrobilem wlasnie tak ze zakonczylem tacho, wyjalem swoja karte, a potem na opcji out podjechanie pod rampe i odjechanie, po 9 godz wlozylem karte, wpis manualny ze pauza a w razie kontroli po trasie do domu to ze mieli w firmie pokoj dla kierowcow, a m ieli nawet taki, i sobie spalem, a potem po dojezdzie juz do swojej firmy, to juz nie musialbym sie tlumaczyc bo jakby co to auto bylo na bazie a ja w domu. |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.