ID: 140772
Kilka pytań beginnera
ID: 140772
ID: 140772
Witam szanownych kolegów
1.
Mam pytanie dotyczące urlopówek. Otóż do tej pory jeździłem (a jeżdżę od niedawna) w przekonaniu (bo tak wyczytałem bodajże w instrukcji tachografu), że jeżeli karta kierowcy jest poza tachografem poniżej 24 godzin, to na ten okres nie jest potrzebna urlopówka. Ostatnio jednak spotkałem się czymś takim, że jeżeli karta kierowcy zostanie wyciągnięta choćby na minutę to potrzebna jest urlopówka. Jak np. szef zczytuję mi kartę, co zajmuje 10 minut to muszę mieć urlopówkę na ten okres czasu? Albo jak np. zatrzyma mnie ITD do kontroli i będą chcieli moją kartę, to też będzie ona poza tachografem, a urlopówki na ten czas nie będę miał. Więc jak to jest?
2.
Pytanie z innej beczki. Jeszcze mi się w sumie taka sytuacja nie zdarzyła, ale wiadomo, że zawsze musi być ten pierwszy raz :/
Załóżmy, że jest taka sytuacja: mam jeszcze dwie godziny czasu pracy i podjeżdżam pod rampę. Pod rampą stoję cztery godziny. Teoretycznie od dwóch godzin powinienem kręcić pauzę, ale stoję pod załadunkiem. Kończy się załadunek i muszę odjechać od rampy. Jak mam to potem udokumentować i jak potem wykręcić pauzę? Jak ją policzyć?
3.
Ostatnie pytanie:
Ostatnio w mojej firmie była taka sytuacja:
Kolega (powiedzmy XXX) zjechał z trasy na bazę i skończył mu się czas pracy, a że towar musiał być dowieziony do celu, to szef (mało ogarnięty w przepisach) wpadł na pomysł, żeby XXX wyciągnął swoją kartę i inny kolega (powiedzmy YYY) włożył swoją kartę i normalnie legalnie na niej jechał. Niby nic w tym dziwnego, ale gdy YYY jechał sobie do celu, to XXX siedział obok niego w kabinie i swoją kartę miał w kieszeni. Kiedy YYY dojechał do celu i się wyładował to jemu też skończył się czas pracy. I wtedy XXX z powrotem włożył swoją kartę do tachografu i normalnie zjechał na bazę. YYY wtedy siedział koło niego i kartę miał w kieszeni.
Nie jestem ekspertem od przepisów, ale wydaję mi się, że w razie ewentualnej kontroli obaj dostaliby duże mandaty.
Czy ktoś mógłby mi objaśnić trzy powyższe sytuacje, jak to powinno wyglądać w świetle prawa, żebym w trasie był pewny za to co robię i nie miał żadnych problemów?
Z góry dziękuję
Pozdrawi am
Witam szanownych kolegów
1.
Mam pytanie dotyczące urlopówek. Otóż do tej pory jeździłem (a jeżdżę od niedawna) w przekonaniu (bo tak wyczytałem bodajże w instrukcji tachografu), że jeżeli karta kierowcy jest poza tachografem poniżej 24 godzin, to na ten okres nie jest potrzebna urlopówka. Ostatnio jednak spotkałem się czymś takim, że jeżeli karta kierowcy zostanie wyciągnięta choćby na minutę to potrzebna jest urlopówka. Jak np. szef zczytuję mi kartę, co zajmuje 10 minut to muszę mieć urlopówkę na ten okres czasu? Albo jak np. zatrzyma mnie ITD do kontroli i będą chcieli moją kartę, to też będzie ona poza tachografem, a urlopówki na ten czas nie będę miał. Więc jak to jest?
2.
Pytanie z innej beczki. Jeszcze mi się w sumie taka sytuacja nie zdarzyła, ale wiadomo, że zawsze musi być ten pierwszy raz :/
Załóżmy, że jest taka sytuacja: mam jeszcze dwie godziny czasu pracy i podjeżdżam pod rampę. Pod rampą stoję cztery godziny. Teoretycznie od dwóch godzin powinienem kręcić pauzę, ale stoję pod załadunkiem. Kończy się załadunek i muszę odjechać od rampy. Jak mam to potem udokumentować i jak potem wykręcić pauzę? Jak ją policzyć?
3.
Ostatnie pytanie:
Ostatnio w mojej firmie była taka sytuacja:
Kolega (powiedzmy XXX) zjechał z trasy na bazę i skończył mu się czas pracy, a że towar musiał być dowieziony do celu, to szef (mało ogarnięty w przepisach) wpadł na pomysł, żeby XXX wyciągnął swoją kartę i inny kolega (powiedzmy YYY) włożył swoją kartę i normalnie legalnie na niej jechał. Niby nic w tym dziwnego, ale gdy YYY jechał sobie do celu, to XXX siedział obok niego w kabinie i swoją kartę miał w kieszeni. Kiedy YYY dojechał do celu i się wyładował to jemu też skończył się czas pracy. I wtedy XXX z powrotem włożył swoją kartę do tachografu i normalnie zjechał na bazę. YYY wtedy siedział koło niego i kartę miał w kieszeni.
Nie jestem ekspertem od przepisów, ale wydaję mi się, że w razie ewentualnej kontroli obaj dostaliby duże mandaty.
Czy ktoś mógłby mi objaśnić trzy powyższe sytuacje, jak to powinno wyglądać w świetle prawa, żebym w trasie był pewny za to co robię i nie miał żadnych problemów?
Z góry dziękuję
Pozdrawi am
~Mało doświadczony*.leon.com.pl
*.leon.com.pl
Posty (70)
~Mało doświadczony | "madrus wizytors zapomnial a raczej nie wie ze nie kazdy tachograf ma opcje wpisu manualnego dluzszego niz 24h" Nie każdy? To lipa, też nie wiedziałem. Czyli jednak urlopówka musi być, no bo jak to udokumentować w tachografie bez takiej opcji? | |||
visitors
| zapis reczny na rewersie wykresowki, lub na papierze do drukarki. jaki problem? w zadnym przypadku zaswiadczenie nie jest WYMAGANE. | |||
~Mało doświadczony | "zapis reczny na rewersie wykresowki, lub na papierze do drukarki. " No ale jeśli to jest np. okres dwóch tygodni? To można napisać na papierze okres od - do pauza? Czy trzeba ciągnąć te kreski "pauza" prze okres 14 dni? | |||
visitors
| mozesz wpisac od - do | |||
visitors
| tyle ze raczej nie pisz " pauza " lecz - "odpoczynek tygodniowy" lub co tam innego robiles ( oprocz jazdy, rzecz jasna ) | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | no to jak wizytors pomagasz na pausie jak zostaniesz poproszony o pomoc przy kole czy odmawiasz? | |||
visitors
| jak zostaje poproszony, to odmawiam. nie dysponuje wtedy swoim czasem wedle mojego uznania.. ale jak mnie ktos poprosi o kopniecie jamnika, to gotow jestem przerwac odpoczynek zeby to zrobic | |||
~Mało doświadczony | Apropo jeszcze tej sytuacji kiedy mój kolega jedzie ze mną na pokładzie do Wiednia, potem on wysiada i ja wkładam swoją kartę, to jeżeli jechaliśmy np. 4 godziny, to muszę ustawić wpisem manualnym, ze 4 godziny to była inna praca? | |||
visitors
| tak. oczywiscie nie wolno wam wtedy jechac w zalodze. musicie to traktowac jak jazde 1 kierowcy | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | to opowiedz jak zostala skomentowana twoja odmowa? | |||
visitors
| nijak. zazwyczaj ja ide sie spytac czy pomoc | |||
visitors
| a ty mozesz sobie ironizowac. w zyciu nie dorosniesz do tego zeby innemu pomoc. moze to i dobrze... bo z tego co cie czytam, to lepiej zebys ze swoja "wiedza" nie pomagal, bo tylko zaszkodzisz | |||
~Mało doświadczony | "tak. oczywiscie nie wolno wam wtedy jechac w zalodze. musicie to traktowac jak jazde 1 kierowcy" A jak zaraz po rozpoczęciu mojej jazdy zatrzyma mnie austriacka policja i zapyta "gdzie ten kolega, który tu przyjechał" to mogę powiedzieć, że sobie pojechał? Nie będą myśleli, że to ja przyjechałem na jego karcie? Bo tak to wygląda :) | |||
visitors
| to ich problem co oni sobie pomysla. ten twoj kolega moze w kazdej chwili wysiasc i isc sobie gdzies. oni ( policja ) moga i pewnie sprawdza czy nie masz gdzies schowanej drugiej karty. i lepiej zebys nie mial | |||
~Mało doświadczony | Czyli Panowie podsumowując naszą zażartą dyskusję i odpowiadając na pytanie z mojego pierwszego postu, z tego co się od Was dowiedziałem, to odpowiedzi na nie wyglądają następująco: 1. Urlopówki nie są potrzebne na obojętnie jaki okres przebywania karty poza tachografem, jeżeli wpisem manualnym ustawię, że kręciłem pauzę 2. Odjazd od rampy po zakończeniu czasu pracy. Jeżeli stoję pod rampą i widzę, że kończy mi się czas pracy to wbijam pauzę i wyciągam kartę. Przed odjazdem od rampy wbijam OUTa i odjeżdżam spod rampy i kończę OUTa. Następnie po 11 godzinach pauzy wkładam kartę i w razie kontroli mówię, że magazynier jeździł, a ja spałem. 3. Obaj dostali by mandat, bo kolega, który miał kręcić pauzę jechał jako pasażer, a potem znowu jechał. Jego pauza w świetle prawa będzie zaliczona jako inna praca, a nie pauza. | |||
visitors
| cos kolo tego | |||
~Mało doświadczony | Jak dostane mandat za stosowanie się do Waszych rad to wrócę tu i Wam powiem ; ) A na razie dziękuję wszystkim za pomoc i wyjaśnienie gnębiących mnie kwestii. Pozdrawiam i szerokości | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | wizytors to pewnie jeszcze wydzwaniasz na policje zalac sie ze ty masz pauze 45h i chcesz odpoczac a z boku sie glosno zachowuja. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | Mało doświadczony jak dostaniesz mandat to ci co ci doradzali umyja rece. | |||
visitors
| jamnik - naucz sie w koncu ja nie robie pauzy. ja robie odpoczynki | |||
~Mało doświadczony | "Mało doświadczony jak dostaniesz mandat to ci co ci doradzali umyja rece. " Wiadomo, że nikt za mnie nie zapłaci, bo wszystko robię na własną odpowiedzialność, ale człowiek uczy się przez całe życie, dlatego jeszcze poszukam więcej info na necie. Tak czy siak koledzy wyjaśnili mi kilka kwestii. Pozdrawiam | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | wizytors a tak na marginesie to zycze ci takiej sytuacji z ktora sam sobie nie potrafisz poradzic a na twoja prosbe o pomoc uslyszal "nie pomoge ci bo jestem w trakcie odpoczynku a pomagajac nie dysponowal bym swobodnie swoim czasem " | |||
~Mało doświadczony | \\\\\\\\\\ \\ A mógłbyś ewentualnie "dopracować" odpowiedzi na moje pytania z pierwszego postu. Wszelkie sugestie wezmę pod uwagę :) | |||
visitors
| z tymi zyczeniami to idz do kosciola jamnik. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | wizytors jak w trakcie trwania 45h odpoczynku wychodzisz rano z kabiny i robisz spacer w kolo auta sprawdzajac czy wszystko jest na swoim miejscu to ustawiasz mlotki bo to jest inna praca? bo ja mam jestem w 100% pewien ze nie. | |||
visitors
| wtedy nie patrze na auto, tylko na chmurki | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | wizytors wiekszego od ciebie hipokryty to na tym forum nie ma. | |||
piotr1964
| Dobre visitors | |||
~Mało doświadczony | Niestety Panowie z urlopówkami nie jest tak jak myśleliśmy :) "... Kiedy wydajemy zaświadczenie - obowiązki przedsiębiorcy Spos ób wystawienia zaświadczenia określa Art 31 Ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z nim kierowca powinien otrzymać zaświadczenie od przedsiębiorcy przed wyjazdem. Zaświadczenie to zawiera więc informacje poprzedzające wyjazd. W sytuacji kiedy kierowca nie wykonuje czynności objętych Rozporządzeniem 561 lub AETR przez określony czas już po wyjeździe, zgodnie z w/w aktem prawnym pracodawca niezwłocznie wystawia i przekazuje zaświadczenie na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli. UWAGA!!! Nie ma wystawiania zaświadczenia "na przód". Zdarza się, że pracodawca wiedząc że kierowca wyjedzie w poniedziałek rano w trasę, w piątek wystawia mu zaświadczenie za "weekend". W przypadku kontroli, jeśli kierowca przyzna się iż otrzymał je w piątek a nie w poniedziałek rano, naraża pracodawcę na karę za składanie fałszywych oświadczeń. Co w sytuacji kiedy kierowca odbywa odpoczynek po za bazą i miejscem zamieszkania i nie posiada zaświadczenia? Po zakończeniu odpoczynku na czystym papierze składa oświadczenie że w określonym okresie przebywał na odpoczynku i nie jest w stanie okazać zaświadczenia pracodawcy. Po powrocie do bazy pracodawca wystawia mu zaświadczenie na ten okres. Data wystawienia zaświadczenia powinna być zgodna z datą pojawienia się kierowcy w firmie a nie datą zakończenia odpoczynku. Ponadto na podstawie polskich przepisów, bez względu czy kierowca rejestruje na karcie bądź tarczy odpoczynek tygodniowy czy nie, musi posiadać zaświadczenie od pracodawcy w myśl Art. 31 "... Kierowca wykonujący przewóz drogowy, który w określonych dniach nie prowadził pojazdu albo prowadził pojazd, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządz enia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,... Na jaki okres wystawia się zaświadczenie? Wg w/w Art. ustawy zaświadczenia wydaje się na okresy dłuższe niż 24 godziny. W pozostałych sytuacjach kierowca może dokonać wpisu ręcznego w tachografie o czym mówi rozporządzenie 561/2006 i 3821/85. Zaświadczenie o działalności wystawia się: kierowcy zatrudnionemu u pracodawcy kierowcy nie zatrudnionemu u pracodawcy ale wykonującemu przewozy osobiście na jego rzecz kierowcy-przedsiębio rcy (wystawia zaświadczenie sam sobie) Kara za brak prawidłowo wypełnionego zaświadczenia wynosi zgodnie z załącznikiem do ustawy 500 zł za każdy dzień... " | |||
~Mało doświadczony | ://www. netpolska. com/tachografy-cyfro we/zaswiadczenie-o-d zialalnosci. html |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.