Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nowy obowiązek dla przewoźników: system ELO na granicy FR-GB

Utworzona: 2025-03-18


Od 1 kwietnia 2025 roku w transporcie RO-RO między Francją a Wielką Brytanią zacznie obowiązywać system ELO (Enveloppe Logistique Obligatoire – Obowiązkowa Koperta Logistyczna). Jego stosowanie stanie się obowiązkowe od 1 września 2025 roku.

Nowe rozwiązanie ma na celu usprawnienie odpraw celnych oraz ujednolicenie procesu dopasowywania danych przewozowych między obydwoma krajami. ELO ma zapewnić, że wszystkie wymagane deklaracje są składane prawidłowo i mają odpowiedni status podczas przekraczania granicy. System ten pozwoli także na uproszczenie procesu weryfikacji dokumentów, redukcję błędów oraz zwiększenie płynności przejazdu przez terminale. Przewoźnicy będą zobowiązani do przesyłania danych do ELO, jednak same deklaracje celne, certyfikaty i inne dokumenty wciąż będą składane do organów celnych w dotychczasowy sposób. W ELO dane te zostaną połączone, a kierowca na granicy przedstawi wygenerowany kod kreskowy, który potwierdzi kompletność wymaganych dokumentów.

Każdy pojazd, niezależnie od tego, czy przewozi ładunek, czy jest pusty, musi mieć jedną kopertę ELO. W przypadku pustych pojazdów zakres wymaganych danych będzie ograniczony. Co istotne, dla ELO nie określono konkretnego terminu zgłoszenia, jednak obowiązuje nadal zasada, że inne wymagane dokumenty muszą zostać przekazane do systemu co najmniej godzinę przed przybyciem do urzędu celnego. Podczas odprawy na podstawie analizy ryzyka pojazd zostanie skierowany do jednej z dwóch stref. Zielona oznacza, że wszystkie formalności zostały spełnione i możliwy jest dalszy przejazd. Pomarańczowa to sygnał o konieczności przeprowadzenia dodatkowych kontroli, do tej strefy automatycznie będą trafiały także pojazdy realizujące przewóz w ramach procedur TIR lub ATA.

System ELO nie zastępuje aplikacji SI Brexit, lecz ją uzupełnia. Oprócz tych dwóch rozwiązań nadal będą funkcjonować inne systemy celne, takie jak ICS2, Delta G/IE, Delta T oraz ECS/SDS. Wprowadzenie obowiązkowej koperty logistycznej ma na celu usprawnienie odpraw na granicy, ograniczenie błędów proceduralnych i zapewnienie większej płynności ruchu w transporcie między Francją a Wielką Brytanią.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels