W efekcie koszty całkowite wzrosły łącznie o 3,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, jak wynika z najnowszych badań wskaźnika kosztów spedycji drobnicowej, które Federalne Stowarzyszenie Spedycji i Logistyki DSLV publikuje na swojej stronie.
Ze względu na wysoki udział procesów stacjonarnych (m.in. obsługa, kompletacja, organizacja centrum przeładunkowego i planowanie sieci), koszty osobowe i materiałowe dominują w całkowitym systemie kosztów logistyki ładunków drobnicowych. Dlatego też koszty opłat drogowych związanych z transportem stanowią jedynie 3,5% ogólnego wskaźnika. Jednak ich wzrost o 83% w największym stopniu przyczynił się do wzrostu wskaźnika kosztów całkowitych związanych z wysyłką, a następnie kosztów personelu, z których połowa (+3,7%) jest uwzględniona w kosztach całkowitych. Koszty paliwa, ważone 11-procentowym udziałem, wzrosły o prawie 1%.
Po raz pierwszy od lat koszty materiałów nieznacznie spadły. Wpływ na to miały niższe koszty energii w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Efekt ten, wynoszący 35%, został uwzględniony w analizie kosztów materiałów (- 2,8%), co złagodziło ogólny wzrost kosztów. W dłuższej perspektywie oczekuje się, że w krótkim okresie koszty materiałów ponownie wzrosną, ponieważ sieci ładunków drobnicowych stoją w obliczu wysokich kosztów transformacji ze względu na inwestycje w infrastrukturę ładowania, bezemisyjne floty ciężarówek i technologie fotowoltaiczne. Ponadto w dalszym ciągu trwają inwestycji w technologie cyfrowe, takie jak systemy zarządzania transportem wspierane przez sztuczną inteligencję.
W drugiej połowie 2024 r. spedytorzy i sieci ładunków drobnicowych nie mogą zatem spodziewać się ulgi po stronie kosztów. Porozumienia płacowe zawarte w 2024 roku znacząco zwiększą także koszty osobowe. Ponadto firmy zajmujące się logistyką drobnicową spodziewają się wzrostu dodatkowych kosztów w wyniku przepisów dyrektywy CSRD, np. raportów ESG zrównoważonego rozwoju lub wymogów wynikających z ustawy o należytej staranności w łańcuchu dostaw. Rozszerzenie od 1 lipca opłaty drogowej na pojazdy powyżej 3,5 tony spowoduje także wzrost wskaźnika kosztów.
Źródło: DSLV
grafika poglądowa
Utworzona: 2024-09-19