W przypadku braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS przewoźnikom grożą kary finansowe, a nawet zatrzymanie towaru na granicy mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.🚩 Przewoźnicy muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadza Wielka Brytania od 31 stycznia 2025.
🚩 Przed wjazdem do UK konieczne jest złożenie deklaracji ENS.
🚩 Konsekwencje jej braku lub błędnego wypełnienia to nie tylko wysokie kary finansowe, ale także zatrzymanie ładunków.
ENS to skrócona elektroniczna deklaracja bezpieczeństwa i ochrony, która musi być złożona przed wprowadzeniem towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. System wymaga podania szczegółowych informacji, m.in.: planowanej trasy, charakterystyki towaru czy danych nadawców i odbiorców. Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na firmie transportującej towar - bezpośrednio lub poprzez przedstawiciela, na przykład upoważnioną agencję celną.
Konsekwencje braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS to nie tylko wysokie kary finansowe nakładane przez brytyjskie władze. Przewoźnicy muszą się liczyć z zatrzymaniem towaru na granicy, co może doprowadzić do poważnych zakłóceń w całym łańcuchu dostaw tłumaczy Joanna Porath.
Praktyczne aspekty wdrożenia zmian
Warto zaznaczyć, że sytuacja w Irlandii Północnej pozostaje bez zmian. Nie jest wymagana deklaracja ENS dla towarów pochodzących bezpośrednio z UE, które nie przejeżdżają przez Wielką Brytanię. Obowiązek dotyczy jedynie towarów pochodzących z krajów spoza UE, w tym z Wielkiej Brytanii.Zmiany w deklaracji ENS można wprowadzać do momentu przybycia na granicę Wielkiej Brytanii. W przypadku rezygnacji z transportu nie ma konieczności anulowania deklaracji w systemie S&S GB. Ważne terminy dla przewoźników:
🚩 Dla transportu ro-ro: deklarację ENS należy złożyć 2 godziny przed przybyciem do UK.
🚩 Dla Eurotunelu: deklarację ENS należy złożyć na 1 godzinę przed przybyciem do terminalu w Coquelles.
Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą też pamiętać o konieczności uzyskania numeru EORI GB, czyli numeru identyfikacyjnego każdego podmiotu gospodarczego, który prowadzi sprzedaż międzynarodową.
To wymóg konieczny dla firm prowadzących obrót towarowy między Wielką Brytanią a innymi krajami. Dla firm transportowych kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów, by import towarów do UK przebiegał bez zakłóceń mówi Joanna Porath.Źródło: AC Porath