Przewozy kabotażowe towarów drogowych w tonokilometrach odnotowały niewielki spadek w 2023 r.
Z perspektywy danego kraju i jego przewoźników kabotaż jest traktowany jak transport międzynarodowy, ponieważ odbywa się na terytorium innego państwa. Z perspektywy kraju, w którym odbywa się transport, można go uznać za krajowy transport zarobkowy, ponieważ towary są przewożone zagranicznymi ciężarówkami z jednego miejsca do drugiego w obrębie tego państwa.Ponieważ transport kabotażowy stanowi tylko niewielką część komercyjnego drogowego transportu towarów na terytorium kraju, a dane na ten temat są gromadzone na podstawie badań ankietowych, ich dokładność jest ogólnie niższa niż dokładność innych informacji dotyczących transportu. Procentowy błąd standardowy danych o transporcie kabotażowym znacznie różni się w zależności od kraju, zarówno w tonokilometrach (tkm), jak i w tonach.
Z danych Eurostatu wynika, że od 2019 do 2021 r. transport kabotażowy stale się rozwijał, po czym odnotował gwałtowny spadek w 2022 r. Tendencja ta była podobna dla wszystkich trzech miar (tkm, ton i vkm). Jednak w 2023 r. wielkość kabotażu mierzonego w tonach i pojazdokilometrach nieznacznie się poprawiła, podczas gdy jego wielkość wyrażona w tkm nieznacznie spadła. W 2023 r. transport kabotażowy mierzony w mln tkm odnotował marginalny wzrost o 0,4% w porównaniu z 2019 r. Wzrost między 2019 a 2023 mierzony w tysiącach ton i mln vkm był znacznie wyższy, odpowiednio o 3,1% i 4,0%.
Kabotaż stanowił 4,7% krajowych tkm w UE w 2023 r.
„Wskaźnik penetracji kabotażu w transporcie zarobkowym” jest głównym wskaźnikiem stosowanym do oceny wielkości kabotażu na krajowych rynkach transportowych w UE. Jest on definiowany jako udział transportu kabotażowego w całkowitym transporcie krajowym danego państwa (suma transportu krajowego zarobkowego i transportu kabotażowego). Nie bierze się zatem pod uwagę żadnego transportu, który firmy wykonują na własny rachunek, przy użyciu własnych samochodów ciężarowych.W 2023 r. najwyższy wskaźnik penetracji kabotażu wśród krajów UE odnotowano w Niemczech (10,5%), a następnie w Austrii (9,9%), Luksemburgu (9,8%) i Belgii (8,9%). Wraz z Francją (7,4%) były to jedyne kraje UE ze wskaźnikiem penetracji kabotażu powyżej 7% w 2023 r. Wskaźnik ten spadł mocno w Luksemburgu, o 6,6 punktu procentowego (pp) z 16,4% w 2022 r. W Estonii spadek wyniósł 2,6 pp do 1,9% w 2023 r., co całkowicie zniwelowało wzrost o 2,4 pp odnotowany w roku poprzednim. Litwa odnotowała dalszy spadek wskaźnika, który w 2023 r. (1,5%) był o 2,5 pp niższy niż w 2022 r., po spadku o 0,9 pp w latach 2021–2022.
Odnotowane wzrosty penetracji kabotażu były dość umiarkowane. Największe wzrosty w latach 2022–2023 wystąpiły w Niemczech i Słowenii (w obu przypadkach +0,9 pp), w Bułgarii (+0,6 pp) oraz na Łotwie i w Chorwacji (w obu przypadkach +0,5 pp). W przypadku pozostałych krajów UE sytuacja w latach 2022–2023 zmieniła się jedynie w niewielkim stopniu lub też pozostała bez zmian zmiany. W Polsce, która jest jednym z głównych dostawców usług transportu drogowego w UE, wskaźnik penetracji kabotażu wyniósł 0,2% zarówno w 2022, jak i 2023 r.
Jeśli chodzi o pracę przewozową w transporcie mierzoną w tkm, kabotaż w Unii Europejskiej wzrósł z 47,1 mld tkm w 2019 r. do 52,3 mld tkm w 2021 r., a następnie spadł do 48,1 mld tkm w 2022 r. W 2023 r. praca przewozowa w transporcie kabotażowym w UE pozostała w dużej mierze stabilna, z niewielkim spadkiem do 48,0 mld tkm. Wartość tego wskaźnika była największa w Niemczech, gdzie odnotowano wzrost z 22,9 mld tkm w 2019 r. do 27,2 mld tkm w 2021 r. Następnie nastąpił spadek do 24,9 mld tkm w 2022 r., a następnie wzrost do 26,0 mld tkm w 2023 r. Francja, zajmująca drugie miejsce pod względem pracy przewozowej w transporcie kabotażowym w Unii, odnotowała wzrost z 12,3 mld tkm w 2019 i 2020 r. do 12,9 mld tkm w 2021 r. Jednak liczba ta spadła do 11,5 mld tkm w 2022 r. i potem do 11,1 mld tkm w 2023 r. Praca przewozowa w transporcie kabotażowym w innych krajach UE pozostała znacznie niższa, przy czym we Włoszech wzrosła z 2,3 mld tkm w 2019 r. do 3,0 mld tkm w 2021 r. , po czym nastąpił spadek w ciągu kolejnych 2 lat do 2,7 mld tkm w 2023 r. Poza Hiszpanią (2,1 mld tkm w 2019), we wszystkich pozostałych krajach Unii Europejskiej wielkość tego wskaźnika utrzymywała się poniżej 2 mld tkm w okresie 2019–2023.
Kabotaż nie zawsze jest wykonywany przez przewoźników z krajów sąsiednich
Do niedawna większość transportu kabotażowego miała miejsce w krajach sąsiednich. W ostatnich latach sytuacja ta uległa zmianie, w szczególności w przypadku przewoźników z Polski, Litwy i Rumunii.Przewoźnicy z Polski nadal wykonywali zdecydowanie największą część przewozów kabotażowych w UE. W 2022 r. Polska odpowiadała za 43,5% kabotażu w UE, w 2023 udział ten wzrósł do 43,7%. W 2022 r. aż 76,4% polskiego kabotażu przypadało na Niemcy, rok później udział ten wzrósł do 77,0%. Polscy przewoźnicy wykonywali również przewozy kabotażowe we Francji i Szwecji, choć na znacznie mniejszą skalę. Kabotaż we Francji stanowił 10,0% całości polskiego kabotażu w 2022 r. i 11,5% w 2023 r., natomiast w Szwecji stanowił 3,3% w 2022 r. i oraz 2,3% w 2023 r.
Litwa była drugim co do wielkości dostawcą usług kabotażowych (11,3% całości kabotażu UE w 2022 r. i 13,7% w 2023). Litewscy przewoźnicy wykonywali większość swoich przewozów kabotażowych w krajach, które nie graniczą z ich krajem. Największy udział przewozów kabotażowych w 2022 r. miał miejsce we Francji (41,1%) ale rok później Francja spadła na drugie miejsce (34,5%), a pierwszą pozycję zajęły Niemcy (39,5%), awansując z drugiego miejsca w 2022 r. (33,7%). Włochy znalazły się na trzecim miejscu zarówno w 2022, jak i 2023 r. (odpowiednio 6,4% i 8,5%).
Rumunia była trzecim co do wielkości dostawcą transportu kabotażowego (5,7% wszystkich przewozów kabotażowych w UE w 2022 r. i 5,8% w 2023). Niemcy i Francja były również głównymi krajami, w których odbywała się większość przewozów kabotażowych realizowanych przez rumuńskich przewoźników: Niemcy - 32,5% w 2022 oraz 35,9% w 2023; Francja - odpowiednio 24,0% i 22,5% w 2022 i 2023.
Hiszpania była czwartym co do wielkości dostawcą przewozów kabotażowych (5,3% w 2022 r. i 5,2% w 2023), podczas gdy Holandia miała niższe udziały, z 3,5% w 2022 r. i 3,6% w 2023 r. W przypadku przewoźników hiszpańskich aż 87% przewozów kabotażowych miało miejsce we Francji w 2022 r. i 84,7% w 2023 r. W przypadku przewoźników holenderskich ponad połowa (52,9% w 2022 r.; 56,7% w 2023 r.) całkowitego kabotażu została wykonana w Niemczech, a ponad jedna czwarta w Belgii (26,1% w 2022 r.; 28,1% w 2023 r.).
Ponad połowa przewozów kabotażowych w UE odbywa się w Niemczech
W 2022 r. 51,7% przewozów kabotażowych w UE (w tkm) odbyło się na terytorium Niemiec, w 2023 udział ten wzrósł do 54,0%. Na drugim miejscu znalazła się Francja, gdzie udział przewozów kabotażowych wyniósł 23,9% w 2022 oraz 23,2% w 2023.Jak wspomniano, najwięcej tonokilometrów kabotażu wykonano w Niemczech zarówno w 2022, jak i 2023 roku. Polscy przewoźnicy wykonali około dwóch trzecich całego kabotażu w Niemczech w obu tych latach (odpowiednio 66,9% i 64,5%). Litwa była drugim co do wielkości dostawcą przewozów kabotażowych, ale z dużo mniejszymi udziałami: 7,7% w 2022 roku, wzrastając do 10,4% w 2023 roku.
Drugie miejsce w rankingu krajów z największą pracą przewozową w ramach kabotażu (w tkm) zajęła Francja. Największy udział mieli przewoźnicy z trzech krajów – Polski, Hiszpanii i Litwy: w 2022 r. największy udział miała Litwa (20,3%), wyprzedzając Hiszpanię (20,1%) i Polskę (18,9%); w 2023 r. największy udział miała Polska (22,4%), wyprzedzając Litwę (21,1%) i Hiszpanię (19,6%).
Również we Włoszech 3 kraje z największym udziałem w przewozach kabotażowych zmieniła kolejność w rankingu w latach 2022–2023: polscy przewoźnicy (17,7%) mieli największy udział w 2022 r., wyprzedzając litewskich (13,3%) i rumuńskich (12,1%), podczas gdy Litwa awansowała na pierwsze miejsce w 2023 r. (22,0%), wyprzedzając Polskę (14,9%) i Rumunię (10,4%).
Belgia utrzymała czwarte miejsce w rankingu w latach 2022 i 2023. W Belgii jedną trzecią kabotażu w 2023 r. wykonali przewoźnicy z Luksemburga (34,2%), na drugim miejscu znaleźli się przewoźnicy z Holandii (29,9%). Hiszpania znalazła się w pierwszej piątce zarówno w 2022, jak i 2023 roku. W 2023 roku 43,9% przewozów kabotażowych w tym kraju wykonali przewoźnicy portugalscy, co oznacza spadek z 54,5% w 2022 roku.
Najwyższy względny wzrost kabotażu przewoźników czeskich i włoskich od 2019 r.
W latach 2019–2023 praca przewozowa w transporcie kabotażowym wzrosła w 10 z 25 krajów UE, dla których dostępne są dane. Najwyższe średnie roczne wskaźniki wzrostu wykonanego kabotażu odnotowano w Czechach (20,4%), Włoszech (9,1%), Litwie (5,9%) i Francji (5,6%). Natomiast największe spadki w okresie 2019-2023 odnotowano w Danii i Łotwie (po -9,6%), Estonii (-8,7%), Bułgarii (-6,9%) i Rumunii (-6,7%).W 8 krajach UE w 2023 r. przewozy kabotażowe osiągnęły najniższy poziom od 2019 r.: w Bułgarii, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Łotwie, Węgrzech, Portugalii i Słowacji. Największe wzrosty między 2019 a 2023 r. odnotowały Litwa (+1,7 mld tkm), Czechy (+0,8 mld tkm) i Polska (+0,7 mld tkm). Największe spadki wystąpiły w Rumunii (-1,2 mld tkm), Bułgarii, Hiszpanii i Łotwie (wszystkie -0,4 mld tkm).
Polscy przewoźnicy przewieźli zdecydowanie największą ilość towarów w transporcie kabotażowym
Trend dotyczący wolumenu (w tonach) towarów przewożonych w ramach kabotażu był podobny do trendów mierzonych w tonokilometrach. Polscy przewoźnicy przewieźli zdecydowanie największą ilość towarów w ramach kabotażu w 2023 r., kolejne miejsca zajęli przewoźnicy holenderscy i litewscy. Największy względny wzrost między 2022 a 2023 r. odnotowali przewoźnicy z Grecji (+177,4%), Finlandii (+34,3%) i Czech (+16,9%). Największe spadki w latach 2022–2023 odnotowały Portugalia (-35,0%), Węgry (-25,9%) i Austria (-24,0%)Źródło: Eurostat (tłumaczenie oryginalnego tekstu - brak odpowiedzialności Eurostatu)