Zasięg 500 km dzięki nowej baterii i elektrycznej osi napędowej
Pierwszy ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym, którego światowy debiut miał miejsce rok temu, jest jednym z najbardziej oczekiwanych modeli przez branżę transportu między-narodowego. Zastosowane w nim trzy pakiety akumulatorowe o łącznej pojemności 621 kWh umożliwiają pokonanie 40-tonowym zestawem 500 km bez konieczności ładowania. To oznacza, że kierowca, zachowując zgodny z przepisami rytm pracy, jest w stanie przejechać nim w ciągu dnia trasę liczącą ponad 1000 km, korzystając z już dostępnych stacji ładowania. Drugim istotnym atutem modelu umożliwiającym taką wydajność jest nowa, zaprojektowana specjalnie, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa.Akumulatory w eActrosie 600 oparte są na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) o długiej żywotności. Celem konstruktorów był zapewnienie elektrycznemu odpowiednikowi konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego porównywalnej wytrzymałości, tzn. przebiegu ok. 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji – przy czym po tym okresie kondycja akumulatora powinna nadal wynosić ponad 80 proc. Ładowanie może się odbywać poprzez gniazdo CCS z mocą do 400 kW, ale z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około 1 MW ładowanie pojazdu w zakresie 20-80 proc. trwa ok. 30 minut.
Największy test drogowy w historii Mercedes-Benz Trucks
Założenia inżynierów co do zasięgu i wydajności eActrosa 600 potwierdził zakończony w sierpniu siedmiotygodniowy test – największy w historii Mercedes-Benz Trucks. Dwa prototypowe zestawy z eActrosem 600 o masie 40 ton każdy, pokonały trasę długości ponad 15 tys. km: w zróżnicowanym terenie i warunkach klimatycznych, przez 22 kraje Europy – od najdalej wysuniętego na północ Przylądka Północnego po hiszpańską Tarifę. W trakcie przejazdu ekipy korzystały wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Średnie zużycie energii wyniosło 103 kWh/100 km, co oznacza, że eActrosy w odpowiednich warunkach mogłyby przekroczyć zakładany zasięg 500 km o niemal kolejnych 100. Jednocześnie niezwykle wydajny system rekuperacji pozwolił odzyskać ok. 25 proc. energii.Zebrane podczas testu doświadczenia oraz liczne dane zarejestrowane przez urządzenia pomiarowe w jednym z prototypów pozwoliły na opracowanie kompleksowych raportów dotyczących eksploatacji modelu w warunkach rzeczywistych. Informacjami tymi Daimler Truck Polska będzie się dzielić z zainteresowanymi klientami. Z wieloma z nich zapoznać się będą mogli także goście stoiska Daimler Truck Polska, na którym odbędzie się oficjalna polska premiera eActrosa 600.
Purystyczny design
Wizualnym wyróżnikiem eActrosa 600 jest nowy purystyczny design: futurystyczna stylistyka, wyraziste linie i aerodynamiczny kształt. Kabina kierowcy ProCabin z przedłużonym przodem i prostą pokrywą silnika nadaje pojazdowi szczególnie nowoczesny wygląd. Ulepszona osłona podwozia i dodatkowe uszczelki poprawiają aerodynamikę. Nowoczesne reflektory LED i akcenty w kolorze ciemnego chromu dopełniają wrażenia. Wewnątrz kierowca znajdzie m.in. intuicyjny w obsłudze Multimedia Cockpit Interactive 2 – z dwoma wyświetlaczami, obsługą głosową, aplikację tachografu ułatwiającą śledzenie czasu, a także oświetlenie ambiente.Produkcja rusza w listopadzie 2024
Produkcja najnowszej dalekobieżnej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym ma się rozpocząć w listopadzie tego roku, w macierzystej fabryce koncernu Daimler Truck w Wörth. Wykorzystane w tym celu zostaną istniejące linie montażowe. Jednocześnie już od końca ubiegłego roku można składać zamówienia na eActrosa 600 – dotychczas zamówiono już ponad 2000 egzemplarzy Stojąc u progu największej w historii transformacji transportu dalekobieżnego – wdrożenia do eksploatacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych – Mercedes-Benz Trucks chce zaoferować klientom nie tylko pojazd, ale całościowe rozwiązanie, obejmujące zarówno technologię, jak i usługi. Pakiet rozwiązań dla zelektryfikowanego i rentownego transportu pod nazwą TruckCharge zawiera dopasowane do indywidualnych potrzeb doradztwo w zakresie ładowania oraz infrastruktury. Zgodnie bowiem z koncepcją producenta tylko w połączeniu z kompleksowym ekosystemem – a także rozwojem infrastruktury i dofinansowaniem - nowa flagowa ciężarówka z napędem elektrycznym rzeczywiście ma szansę zrealizować postawiony przed nią cel koncernu, jakim jest dekarbonizacja transportu.Podczas polskiej premiery eActrosa 600 na stoisku Daimler Truck Polska będzie można zapoznać się z dodatkowymi szczegółami na temat technologii pojazdu i usług oraz porozmawiać z ekspertami.
Źródło: Daimler Truck Polska