Biorąc pod uwagę pionierską rolę Norwegii w dziedzinie elektryfikacji pojazdów pasażerskich, logiczne jest, że kraj ten powinien też odgrywać wiodącą rolę w elektryfikacji ciężkiego transportu towarowego. Wprowadzając do Norwegii nasze floty elektryczne i budując niezbędną infrastrukturę, która zapewni niezawodny transport towarowy na terenie całej Skandynawii, cieszymy się, że możemy przyczynić się do tych wysiłków i wspierać Norwegię w utrzymaniu jej wiodącej pozycji w transporcie elektrycznym powiedział Robert Falck, założyciel i dyrektor generalny Einride.Einride nawiązał współpracę z norweską firmą PostNord, przewożącą 35% wszystkich przesyłek pocztowych w Skandynawii. Współpraca ta stanowi rozszerzenie dotychczasowego partnerstwa zapoczątkowanego w Szwecji w 2022 r. Korzystając z kompleksowej oferty usług Einride, PostNord pokonuje dziennie ponad 1500 km bez korzystania z paliw kopalnych. Zastosowanie pojazdów elektrycznych w Norwegii pozwoli ograniczyć emisję CO2 nawet o 95% w porównaniu z ciężarówkami z silnikiem Diesla, co odpowiada wyeliminowaniu 2100 ton emisji CO2 w ciągu trzech lat.
Podobnie jak na innych rynkach, podstawę ekosystemu transportu towarowego stworzonego przez Einride stanowi sieć połączeń, które są planowane, optymalizowane i monitorowane za pośrednictwem platformy Einride Saga. Sieć upraszcza zarządzanie transportem dalekobieżnym, eliminuje typowe dla branży przejawy nieefektywności, a inteligentny system przekazywania ładunków zapobiega opóźnieniom w dostawie towarów spowodowanym ładowaniem akumulatorów lub zmianą kierowców. Producent odpowiada za wszystkie logistyczne punkty styku, w tym oprogramowanie, infrastrukturę ładowania i konserwację.
Wejście na rynek w Norwegii pozwala rozszerzyć sieć Nordic Link, po raz pierwszy zaprezentowaną w 2022 roku, która łączy strategiczne lokalizacje w regionie Oslo. Będzie ona dalej rozbudowywana w kierunku południowym, aby połączyć Norwegię, Szwecję i ostatecznie Danię wzdłuż autostrady E6, tym samym umożliwiając elektryczny i autonomiczny transport transgraniczny na terenie całej Skandynawii. Firma planuje ustanowić połączenia między siecią Nordic Link a kontynentem europejskim przed rokiem 2025. Einride zbuduje również własną infrastrukturę ładowania, tzw. Einride Stations, dla swojej floty ciężarówek elektrycznych wzdłuż sieci w Norwegii.
Einride ciągle zwiększa swoje zaangażowanie w projekt MODI, współfinansowany przez UE i koordynowany przez ITS Norway. Producent jest wiodącym partnerem tego 42-miesięcznego projektu o wartości 28 mln euro, którego celem jest wdrażanie autonomicznego transportu ciężkich ładunków poprzez standaryzację, regulacje i infrastrukturę. Autonomiczny pojazd Einride po raz pierwszy zademonstruje swoje możliwości na wybranym odcinku autostrady E6 między Göteborgiem a Oslo w roku 2025. Norwegia to ósmy rynek operacyjny, na którym Einride rozpoczęła współpracę z klientami, a decydując na usługi transportu elektrycznego oferowane przez Einride, firma PostNord dołączyła do innych gigantów branżowych, takich jak PepsiCo, Lidl, Electrolux i AB InBev.
Źródło: Einride