Praktyka pokazuje, że czasami warto bliżej przyjrzeć się mniejszym wydatkom, które łatwo zignorować. To niejednokrotnie w nich drzemie istotny potencjał oszczędności. W przypadku optymalizacji doboru środków smarnych mówimy o oszczędnościach rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdy pojazd ciężarowy– wyjaśnia Jerzy Domaszczyński, CVL Sector Specialist, Poland & EE Cluster z ExxonMobil.
Chcąc osiągnąć korzyści, po pierwsze należy zerwać ze złym nawykiem szukania szybkich oszczędności. Temat jest dobrze znany pracownikom warsztatów, którzy nierzadko z dużymi obawami realizują na żądanie klienta plan skrajnie taniego serwisowania, oparty o zakup najtańszego produktu. W przypadku olejów silnikowych taka taktyka jest dużym błędem.
Z perspektywy paliwooszczędności, ale również skuteczności ochrony silnika, najwięcej korzyści oferują nowoczesne oleje syntetyczne o niskiej lepkości. Ich wyższa cena wynika z zastosowania wysokiej jakości olejów bazowych, unikalnych dodatków oraz z nakładów na inwestycje w rozwój nowych formulacji smarnych. Prace nad nowym olejem do ciężarówki to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, a paliwooszczędność produktu o niskiej lepkości – takiego jak Mobil Delvac 1 LE 5W30 – zawsze musi iść w parze z odpornością formulacji na degradację oraz skuteczną i długotrwałą ochroną silnika – dodaje specjalista Mobil Delvac.
Ciekawe rezultaty w zakresie ograniczania wydatków na paliwo przyniosły testy przeprowadzone u jednego z dużych, europejskich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Sieć serwisowa przewoźnika od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa oraz emisji CO2. W ramach współpracy z firmą ExxonMobil, przewoźnik zdecydował się przeprowadzić analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem silnikowym 5W30 oraz Mobil Delvac 1 LE 5W30. Testy porównawcze dwóch produktów syntetycznych o tej samej klasie lepkości objęły osiem pojazdów ciężarowych.
Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego. Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy– mówi Jerzy Domaszczyński z ExxonMobil.
Dane uzyskane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1% w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyły się o ponad 1250 EUR, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 pojazdów ciężarowych MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego niemieckiego przewoźnika, wartość potencjalnych oszczędności przekroczyłaby 260 tys. EUR rocznie.
Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem cichego bohatera, który pomaga oszczędzać paliwo. Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie – podkreśla specjalista ExxonMobil.Źródło: ExxonMobil