W porównaniu z majem 2024 r., wartość indeksu była niższa o 0,3%. Chociaż pozornie niewielkie, zmiany te mają znaczenie – wskaźnik ten uznawany jest za wczesny barometr kondycji gospodarki przemysłowej. Jego spadek może więc wskazywać na lekkie osłabienie aktywności w przemyśle lub spadek zapotrzebowania na usługi transportowe, szczególnie w sektorze produkcji i dystrybucji. Indeks obejmuje ciężarówki o co najmniej czterech osiach poruszające się po niemieckich autostradach, których przejazdy rejestrowane są przez system poboru opłat drogowych. Jako że dane są zbierane automatycznie i dostępne znacznie szybciej niż tradycyjne wskaźniki makroekonomiczne, indeks przejechanych kilometrów przez ciężarówki wykorzystywany jest jako narzędzie monitorowania koniunktury niemal w czasie rzeczywistym.
Spadek indeksu Lkw-Maut może wskazywać na lekkie wyhamowanie w niemieckim sektorze transportu towarowego, co często przekłada się również na sytuację przewoźników z Polski i innych krajów regionu. Niemcy pozostają kluczowym rynkiem dla polskich firm transportowych — zarówno jako cel, jak i tranzyt. Wahania w niemieckim ruchu ciężarowym mogą być wczesnym sygnałem dla przewoźników i logistyków, by przygotować się na ewentualne zmiany w poziomie popytu, marż i wolumenów.
Źródło: Balm
Utworzona: 2025-06-13