W szczególności chodzi o dostosowanie infrastruktury drogowej do przewidywalnego wzrostu natężenia ruchu na trzech autostradach w przypadku zniesienia opłat. Badanie ma objąć 115 km wspomnianych płatnych autostrad w prowincjach Madryt, Ávila i Segovia.
19 listopada 2029 roku wygasa umowa koncesyjna na autostrady płatne AP-6, AP-51 i AP-61. Po tej dacie drogi te będą podlegać bezpośrednio Ministerstwu i będzie można z nich korzystać bez opłaty. W wyniku wygaśnięcia umów koncesyjnych w roku 2018 bezpłatne przejazdy obowiązują także na AP-1 Burgos – Armiñón; AP-4 Sewilla – Kadyks; AP-7 Alicante – Walencja – Tarragona; AP-7 Tarragona – Barcelona i AP-2 Saragossa – Morze Śródziemne.
Należy się spodziewać, że w wyniku zniesienia opłat w/w autostrady przejmą część ruchu z innych dróg bezpłatnych, w szczególności N-6, N-110 i N-603. Może to spowodować, że część połączeń autostradowych, a także istniejące parkingi nie będą miały wystarczającej przepustowości, co oznaczałoby konieczność budowy dodatkowych pasów ruchu oraz osłon przed hałasem lub innych działań mających na celu ochronę środowiska.
Autostrady charakteryzują się także długimi odcinkami bez dostępu, co utrudnia ich łączność z otoczeniem i utrudnia ich eksploatację, szczególnie w przypadku ruchu zimowego lub wypadków. Z tego powodu należy rozważyć budowę nowych połączeń lub dokończenie istniejących, aby poprawić dostępność terytorium i poprawić warunki eksploatacji autostrad. Oprócz zbadania potrzeb dotyczących miejsc odpoczynku i bezpiecznych parkingów, konieczna będzie także analiza ulepszeń lub zastosowania innych elementów funkcjonalnych autostrad, w szczególności parkingów zimowych.
Źródło: Hiszpańskie Ministerstwo Transportu i Zrównoważonej Mobilności
grafika poglądowa
Utworzona: 2025-02-04