Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

BOTM

Był to niezwykle trudny rok

Utworzona: 2021-12-31


Rok 2021 już bezpowrotnie zbliża się ku końcowi. Był to przede wszystkim kolejny rok pandemii i ograniczeń. Miało też miejsce wiele wypadków, które wywarły wpływ nie tylko na nasze postrzeganie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale również przyczyniło się do zmian w prawie.

W skrócie można chyba ująć, że był to niezwykle trudny rok. Czas pełen obaw i niepewności związanych z ogłaszaniem prognoz, zapowiedzi oraz realnych zmian - których ilość potrafiła niejednokrotnie zdestabilizować nasze poczucie bezpieczeństwa. Na fali bieżących wydarzeń, wielu polityków wyrażało swoje opinie i formułowało obietnice wprowadzenia rozwiązań, które miałyby stać się panaceum na bolączki branży. W rzeczywistości pojawiające się pomysły i projekty aktów prawnych wywoływały tylko coraz to większe zamieszanie.

Co z pewnością się zmieniło w zakresie prawa drogowego i transportowego można podsumować, wskazując na najważniejsze aspekty w układzie chronologicznym.

MARZEC

Nastąpiła likwidacja ograniczeń osiowych uzależnionych od kategorii drogi. Na drogach publicznych w Polsce możliwy jest od tego momentu ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton, bez konieczności uzyskiwania zezwoleń. Rozwiązanie to stanowi wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. i zapewnia zgodność krajowych przepisów z unijnym prawem. Zakazy ruchu pojazdów o nacisku osi do 11,5 tony mogą być wprowadzone przez zarządcę drogi, za pośrednictwem znaków drogowych lub w uchwale podejmowanej przez radę gminy (miasta). W takiej sytuacji można wprowadzić ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 lub 10 ton. Do kontroli przestrzegania zakazów ograniczających naciski osi napędowej i do nakładania kar, zostali upoważnieni również strażnicy miejscy/gminni.

MAJ

Weszły w życie nowe zasady dotyczące ruchu hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Kierujący hulajnogą elektryczną jest przede wszystkim obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów i może poruszać się z prędkością do 20 km/h. Kierujący tym pojazdem może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, jednak jego prędkość powinna być wówczas zbliżona do prędkości pieszego. Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane jest posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem.

CZERWIEC

Wprowadzono nowe zasady w obrębie przejść dla pieszych, zgodnie z którymi kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście. Co warte podkreślenia, pieszy od tego momentu nie nabywa prawa do bezwzględnego pierwszeństwa. Pieszy też musi odpowiednio zareagować i zachować szczególną ostrożność przed wejściem na przejście dla pieszych. Ponadto wprowadzono dla pieszych zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Ujednolicono dopuszczalną prędkość poruszania się pojazdów na obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia i prędkość ta (za wyjątkami przewidzianymi w prawie) nie może przekraczać 50 km/h.

Wprowadzona została konieczność zachowania minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami znajdującymi się na tym samym pasie ruchu na autostradach i drogach ekspresowych. Ten odstęp ma wynosić nie mniej niż połowę aktualnej prędkości pojazdu. Na przykład przy prędkości 100 km/h, odległość ta będzie wynosić 50 metrów, a przy prędkości 140 km/h odstęp ten wyniesie 70 metrów. Odległości równej połowie aktualnej prędkości nie trzeba zachowywać podczas manewru wyprzedzania. 

GRUDZIEŃ

Uchwalone zostają nowe zasady dotyczące kwalifikacji kierowców zawodowych. Co prawda znaczna część tych przepisów wejdzie w życie dopiero 5 kwietnia 2022 roku, ale już dziś wiadomo, czego te zmiany będą dotyczyć. Wprowadza się nowy dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe dla kierowców spoza UE. Bez względu na obszar i rodzaj wykonywanych przewozów, kierowcy ci będą musieli potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uzyskanie karty kwalifikacji kierowcy. Tym samym ujednolicone zostaną zasady posługiwania się kodem 95, który od tej chwili będzie widniał albo w krajowym prawie jazdy albo w karcie kwalifikacji. Wprowadzony zostaje również elektroniczny obieg dokumentacji i każdy kierowca zobowiązany będzie do uzyskania Profilu Kierowcy Zawodowego jeszcze przed odbyciem kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego i przed poddaniem się wymaganym badaniom lekarskim i psychologicznym.

PUENTA

Rok 2021 już praktycznie za nami i mimo wielu przeciwności losu nadal pracujemy i z nadzieją patrzymy w przyszłość, mimo że nie jawi się ona w kolorowo. Wchodzimy w okres bezpardonowej walki o rynek przewozów towarowych. Poniekąd korzystna dla wiarygodności biznesowej transparentność działań (otwarte bazy informacji gospodarczej, systemy rekomendacji), poprzez wzmożone i coraz bardziej wnikliwe kontrole związane z wprowadzeniem Pakietu Mobilności i drugiej generacji tachografów inteligentnych, będzie coraz bardziej przybierać postać gospodarczej inwigilacji. Przyszłych nastrojów nie poprawią też przybierające na sile braki kadrowe związane z odejściem z pracy kolejnych grup dojrzałych wiekowo kierowców.

Co czeka branżę transportową w najbliższych latach? Rewolucja cyfrowa spowoduje, że również działalność przewozowa będzie zmierzała w kierunku uporządkowanego ciągu zależnych od siebie czynności i kojarzona z nią spontaniczność, w coraz większym stopniu będzie ograniczana łatwo kontrolowanymi stałymi procedurami. Wielkimi krokami zbliżamy się również do wprowadzenia do powszechnego użycia pojazdów autonomicznych a ma temu przysłużyć się określona już przez Society of Automobile Engineers (SAE), autonomia 4 poziomu - co oznacza, że ruch pojazdu w określonych warunkach lub środowiskach kontroluje komputer i nie potrzeba do jego nadzorowania kierowcy. Dla urealnienia tej wizji wspomnieć należy, że już obecnie niższa izba niemieckiego parlamentu, Bundestag, przyjęła przepisy dotyczące dopuszczenia poruszania się po drogach publicznych w Niemczech pojazdów autonomicznych.

Transport był, jest i będzie „krwioobiegiem” gospodarki a zapotrzebowanie na przepływ towarów będzie tylko rosło. Ważną kwestią pozostaje jednak przyszłościowy sposób podejścia do tego biznesu. Tu wrodzona kreatywność przewoźników powinna kolejny raz pozwolić na szybką adaptację w nowej (nowoczesnej) rzeczywistości.

Autor: Mariusz Bukowski, BOTM.info
Do ulubionych BOTM
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels