Zdaniem przedstawicieli włoskiego przemysłu, priorytetem powinno być przeniesienie większej części ruchu towarowego i pasażerskiego na kolej. W tym kontekście ogromną szansą jest nowa linia kolejowa przez przełęcz Brenner, jednak jej potencjał nie zostanie wykorzystany bez szybkiego ukończenia tras dojazdowych – zwłaszcza w niemieckiej Bawarii. Konieczna jest również rozbudowa interportów na całej długości szlaku.
Potrzebujemy zrównoważonego systemu, który nie ignoruje potrzeb ludzi, firm i środowiska. Zakazy przejazdu dla ciężarówek, które emitują ponad 97% mniej cząstek stałych i NOx jak te obowiązujące obecnie w Tyrolu są nieefektywne i niesprawiedliwe. Nowoczesne ciężarówki powinny mieć możliwość poruszania się swobodnie, oczywiście z odpowiednimi limitami prędkości podkreśla Alexander Rieper, prezes Confindustria Alto Adige.Organizacja zwraca uwagę, że istotnym elementem przyszłościowego systemu transportowego powinny być nowoczesne narzędzia cyfrowe do zarządzania ruchem. W 2024 roku przez przełęcz Brenner przejechało 11,55 mln samochodów osobowych i 2,37 mln ciężarówek. Według Riepera, skuteczny system cyfrowej koordynacji musi obejmować zarówno ruch towarowy, jak i pasażerski, a nie ograniczać się wyłącznie do rejestracji przewozów drogowych. Szczególne wyzwanie stanowi transport lokalny, który trudno włączyć w zunifikowany system zarządzania.
Przedsiębiorcy z Południowego Tyrolu apelują też o rozwój transgranicznej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, podkreślając, że zrównoważony transport wymaga również odpowiedniego wsparcia technologicznego.
Musimy wspólnie wypracować rozwiązania, które pogodzą ekologię z gospodarką. Przyszłość dobrobytu i systemów społecznych zależy od zdrowej i konkurencyjnej gospodarki. A ta potrzebuje sprawnie działającego sektora transportowego podsumowuje Alexander Rieper.Źródło: Confindustria