Szczególnie trudna sytuacja panuje na intensywnie eksploatowanych trasach wschód–zachód, a także w okolicach Berlina, Frankfurtu nad Menem, na bawarskim odcinku autostrady A3 oraz na A5 między Frankfurtem a Karlsruhe. ACE wskazuje, że niedobór miejsc nie tylko zmusza kierowców do łamania przepisów dotyczących postoju i odpoczynku, ale również stwarza realne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza dla kierowców pojazdów osobowych.
Dane mówią same za siebie: dziś kierowcy ciężarówek często nie mają innego wyjścia, jak zatrzymać się w miejscach niedozwolonych. Obserwowaliśmy regularnie przepełnione parkingi, zablokowane wjazdy i ciężarówki parkujące na pasach awaryjnych. Taki stan rzeczy nie tylko utrudnia przestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców, ale i bezpośrednio zagraża innym uczestnikom ruchu. To problem, który wymaga natychmiastowej reakcji władz komentuje Sven-Peter Rudolph, przewodniczący ACE.ACE wystosowało również konkretne postulaty:
🚩 Po pierwsze, domaga się zdecydowanej rozbudowy infrastruktury – jak podkreślono, w Niemczech brakuje dziesiątek tysięcy miejsc postojowych dla ciężarówek.
🚩 Po drugie, apeluje o lepsze wykorzystanie istniejących MOP-ów – poprzez przebudowy, przekształcenia układu parkingów i eliminowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych.
🚩 Po trzecie, ACE postuluje pilne wdrożenie cyfrowego systemu zarządzania parkingami z informacjami o wolnych miejscach w czasie rzeczywistym – by ułatwić planowanie postoju i ograniczyć niepotrzebne przejazdy w poszukiwaniu wolnego miejsca.
Bezpieczne odpoczynki kierowców to fundament zarówno bezpieczeństwa drogowego, jak i przestrzegania prawa pracy. Jeśli nie zapewnimy odpowiedniej infrastruktury, nie możemy oczekiwać, że kierowcy będą mogli pracować zgodnie z przepisami podsumowuje Rudolph.
Wyniki badania
Źródło: ACE