Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Zmęczenie kierowców to nie słabość. To sygnał, że system nie działa

Utworzona: 2025-06-21


Zmęczenie kierowców to wciąż niedoszacowane zagrożenie na europejskich drogach. Co trzeci kierowca ciężarówki przyznaje, że zasnął za kółkiem. To niewyspanie po trasie, brak czasu na porządny odpoczynek, stres związany z opóźnieniami i presją ze strony zleceniodawców. ETF i ITF po raz kolejny domagają się realnych zmian: bezpiecznych stawek, przestrzegania czasu pracy i odpoczynku.

21 czerwca, w najdłuższy dzień w roku, Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF) przypominają, że dla wielu kierowców każdy dzień bywa najdłuższy. Poniżej publikujemy treść ich wspólnego apelu – bez komentarza, bo jego treść mówi sama za siebie. Jeśli temat jest Ci bliski, jeśli masz doświadczenia, którymi chcesz się podzielić – napisz do nas redakcja@etransport.pl.


Z okazji najdłuższego dnia w roku Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF), przy wsparciu Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF), ponownie zwraca uwagę na kryzys, który nie kończy się wraz z zachodem słońca: zmęczenie kierowców. 21 czerwca ETF i organizacje członkowskie przeprowadzą w całej Europie skoordynowane akcje, by zwiększyć świadomość na temat zmęczenia w transporcie drogowym – zarówno towarowym, jak i pasażerskim – oraz by domagać się bezpiecznych stawek dla wszystkich kierowców.

Zmęczenie to nie tylko kwestia zdrowotna – to realne zagrożenie dla kierowców zawodowych i innych uczestników ruchu drogowego. Z badania ETF wynika, że ponad 60% kierowców ciężarówek i 66% kierowców autobusów i autokarów przyznaje się do regularnego prowadzenia pojazdu mimo zmęczenia. Co czwarty kierowca autobusu i co trzeci kierowca ciężarówki zasnął kiedyś za kierownicą. W wielu przypadkach kierowcy nie mieli możliwości zatrzymać się i odpocząć, kiedy tego potrzebowali. To sytuacja nie do przyjęcia.

Wzywamy decydentów politycznych, rządy krajowe oraz pracodawców do egzekwowania i przestrzegania unijnych przepisów dotyczących transportu drogowego. Bezpieczeństwo na drogach nie może być zagwarantowane, jeśli kierowcy zawodowi są chronicznie przepracowani, źle wynagradzani i pozbawieni prawa do odpoczynku. Sprawiedliwe warunki pracy to fundament bezpiecznego systemu transportowego.

Dla zbyt wielu kierowców zawodowych każdy dzień jest najdłuższy. Zmęczenie nie jest przypadkiem – jest wpisane w warunki ich pracy. To kryzys bezpieczeństwa, którego źródłem są niesprawiedliwe stawki, brak egzekwowania prawa, nadmierna presja i łańcuchy dostaw, które stawiają niską cenę ponad zrównoważonym transportem drogowym komentuje Livia Spera, sekretarz generalna ETF,.


Motyw przewodni tegorocznych działań łączy problem zmęczenia ze sprawiedliwymi stawkami – to kluczowy postulat kampanii ETF i ITF. Sprawiedliwe stawki to gwarancja uczciwego wynagrodzenia za cały czas pracy kierowcy – tak, aby nie musiał on wybierać między bezpieczeństwem a utrzymaniem rodziny. Niezależnie od tego, czy kierowca jest właścicielem pojazdu, czy pracuje na etacie – musi mieć możliwość utrzymania się bez ryzykowania własnego zdrowia i życia innych uczestników ruchu.

Bezpieczne stawki mogą być zagwarantowane poprzez ramy prawne lub porozumienia między interesariuszami, które:
● Ustanawiają sprawiedliwe i równe wynagrodzenie oraz warunki dla wszystkich kierowców
● Pociągają do odpowiedzialności podmioty z łańcucha dostaw i firmy platformowe
● Gwarantują skuteczne egzekwowanie przepisów
● Włączają związki zawodowe w każdy etap tego procesu

Droga jest jasna: sprawiedliwe stawki ratują życie. Gdy kierowcy są uczciwie wynagradzani, nie muszą łamać przepisów, przekraczać prędkości ani rezygnować z odpoczynku, by związać koniec z końcem. Rządy i przedstawiciele branży muszą działać już teraz, by wspólnie ustalać i egzekwować uczciwe standardy w transporcie drogowym. Wzywamy firmy korzystające z transportu drogowego do współpracy z ITF, aby uczynić ten sektor sprawiedliwym, bezpiecznym, zrównoważonym i otwartym dla wszystkich. podkreśla Stephen Cotton, sekretarz generalny ITF.

W całej Europie organizacje członkowskie ETF przeprowadzą działania krajowe, a centralnym wydarzeniem będzie spotkanie na temat zmęczenia kierowców, które odbędzie się 20 czerwca we Fryburgu w Niemczech. Wydarzenie organizowane jest wspólnie z niemieckim związkiem ver.di i z udziałem sekretarz generalnej ETF. Dzień później, 21 czerwca, zaplanowano wizytę na parkingu, by spotkać się z kierowcami i porozmawiać z nimi bezpośrednio.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels