Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Volvo stawia na aerodynamikę. Techniki z lotnictwa i F1 w ciężarówkach

Utworzona: 2025-05-14


Volvo Trucks wprowadza do swoich pojazdów nowy pakiet udoskonaleń aerodynamicznych, wykorzystując sprawdzoną koncepcję zaczerpniętą z przemysłu lotniczego. Subtelne, lecz znaczące modyfikacje kabiny pojazdu pozwolą istotnie zmniejszyć opór powietrza, zużycie paliwa oraz emisję CO2.

Producent niedawno zdobył nagrodę „Green Truck Award 2025” za model Volvo FH Aero – w dużej mierze dzięki wyjątkowo wydajnemu silnikowi oraz nowej, aerodynamicznej kabinie. Był to również pierwszy prawdziwy sprawdzian najnowszej technologii zastosowanej w walce z oporem powietrza. Stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny, wydłużone deflektory oraz zmodyfikowane osłony podwozia to dyskretne, lecz skuteczne zmiany, które realnie wpływają na poprawę aerodynamiki. Dzięki nim możliwe jest dodatkowe zwiększenie zasięgu, obniżenie zużycia paliwa oraz redukcja emisji CO₂ nawet o 2% – ponad już osiągniętą efektywność. Oznacza to, że Volvo FH Aero z nowymi usprawnieniami aerodynamicznymi może osiągnąć do 7% lepszą efektywność paliwową w porównaniu z poprzednią wersją modelu Volvo FH.

Nowe rozwiązania będą dostępne dla klientów poszukujących najnowszych technologii w zakresie efektywnego paliwowo transportu ciężkiego – oferowane w różnych konfiguracjach w modelach Volvo FH, FH Aero oraz FM, przy czym stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny są dostępne wyłącznie w dwóch pierwszych modelach. Korzyści wynikające z nowych rozwiązań dotyczą wszystkich typów napędu – elektrycznego, gazowego i wysokoprężnego.

Czas poświęcony na symulacje i testy w tunelu aerodynamicznym przyniósł efekty – dzięki nowym zmianom w kabinie jeszcze bardziej rozwijamy ubiegłoroczne udoskonalenia w zakresie aerodynamiki, co przełoży się na realne korzyści dla naszych klientów
zapewnił Jan Hjelmgren, dyrektor Działu Zarządzania Produktem w Volvo Trucks.
Najważniejszym nowym elementem są stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny, umieszczone w górnych narożnikach, obok przedniej szyby. Dzięki precyzyjnie zaprojektowanemu układowi niewielkich ukośnych listew, stabilizatory kontrolują sposób, w jaki powietrze opływa narożniki kabiny.


Podeszliśmy do tematu nieszablonowo, wykorzystując technikę powszechnie stosowaną w lotnictwie, bolidach Formuły 1 czy turbinach wiatrowych. Górne narożniki kabiny mają kluczowe znaczenie dla aerodynamiki, a dzięki naszemu systemowi kamer CMS mogliśmy odkryć nowe możliwości w tym obszarze – stosując niewielkie listwy do mikrosterowania przepływem powietrza, osiągamy efekt w skali makro. Otwiera nam to również drogę do wprowadzania kolejnych aerodynamicznych rozwiązań w przyszłości
wyjaśnił Anders Tenstam, starszy ekspert ds. technologii i aerodynamiki w Volvo Trucks.
Stabilizatory przepływu powietrza poprawiają aerodynamikę w przedniej części pojazdu, ale jednocześnie umożliwiają skuteczniejsze działanie dwóch dodatkowych usprawnień: deflektorów powietrza wydłużonych o 50 mm w celu zmniejszenia szczeliny między kabiną a naczepą oraz zmodyfikowanych owiewek podwozia, które zapewniają lepsze dopasowanie do tylnych błotników. Nowe rozwiązania wzajemnie się uzupełniają, zgodnie z zasadą 1+1=3 – co oznacza, że ich łączny, pozytywny wpływ jest większy niż suma korzyści wynikających z działania każdego z elementów oddzielnie.


Model FH Aero jest dowodem na to, jak duży wpływ aerodynamika może mieć na poprawę efektywności paliwowej nowoczesnej ciężarówki. Dzięki wydłużeniu kabiny o 24 cm i wprowadzeniu kilku modyfikacji w celu zmniejszenia oporu powietrza, pojazd zapewnia znaczną poprawę oszczędności paliwa, zwłaszcza przy wysokich przebiegach, typowych dla transportu długodystansowego.

Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels