Nowa aerodynamika kluczem do oszczędności
Projektowanie nowego VNL zajęło ponad sześć lat, a 90% komponentów zostało całkowicie przeprojektowanych. Największy wpływ na poprawę spalania miały dwa kluczowe aspekty:🚩7% oszczędności paliwa wynikających z poprawionej aerodynamiki,
🚩3% redukcji spalania dzięki ulepszonym układom napędowym.
Kabina pojazdu została ukształtowana w formie klina, a jej przednia szyba jest teraz bardziej wygięta i klejona, co minimalizuje opory powietrza. Dodatkowe korzyści przynoszą także nowe osłony boczne oraz zmniejszone szczeliny między kabiną a naczepą. Wszystkie te innowacje powstały w oparciu o doświadczenia z programu SuperTruck 2, który skupia się na rozwoju najbardziej efektywnych paliwowo pojazdów przyszłości.
Udoskonalony silnik D13 – mniejsze spalanie, większa moc
W nowym VNL zastosowano udoskonaloną wersję silnika D13, który przeszedł szereg modyfikacji wpływających na efektywność spalania. Zastosowanie:🚩nowych wtryskiwaczy paliwa pozwalających na bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa,
🚩siedmiofalowego tłoka, który poprawia kierunkowe mieszanie paliwa i powietrza,
🚩ulepszonych elementów redukujących tarcie, takich jak dłuższe korbowody i niższe tłoki,
🚩nowoczesnej pompy oleju o zmiennej geometrii,
🚩wydajniejszej turbosprężarki, przełożyło się na lepszą wydajność spalania i większą oszczędność paliwa.
Rewolucyjna skrzynia biegów I-Shift
Volvo postawiło również na udoskonalenie skrzyni biegów I-Shift. Dzięki nowym algorytmom i zoptymalizowanemu mechanizmowi sprzęgła, zmiana biegów jest teraz do 30% szybsza niż w poprzednich wersjach. To z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie, płynniejszą jazdę i jeszcze niższe spalanie. Ciekawostką jest fakt, że Volvo całkowicie zrezygnowało z manualnych skrzyń biegów – I-Shift stała się standardem branżowym, a jej najnowsza generacja ustanawia nowe wzorce w automatyzacji zmiany biegów.Ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie dla transportu
Oszczędność 10% paliwa w przypadku floty 300 000 ciężarówek klasy 8 przekłada się na redukcję emisji CO2 równą tej, jaką osiągnęłoby 30 000 ciężarówek elektrycznych. Dla pojedynczej firmy oznacza to roczną redukcję kosztów paliwa o około 5000 dolarów na jeden pojazd.To ogromna różnica zarówno na poziomie branży, jak i dla pojedynczej floty. Koszty paliwa to ponad 20% całkowitych wydatków firm transportowych, dlatego każda innowacja wpływająca na spalanie jest kluczowa dla optymalizacji działalności przewoźników podkreśla Johan Agebrand, dyrektor ds. marketingu produktów w Volvo Trucks NA.Źródło: Volvo