Przestępczość związana z przewozem towarów to rosnący problem w Wielkiej Brytanii. Według najnowszego raportu przygotowanego przez Grupę Parlamentarną ds. Transportu i Logistyki (APPG) we współpracy z RHA (Stowarzyszeniem Transportu Drogowego) oraz NaVCIS (Krajową Służbą ds. Przestępczości Związanej z Pojazdami), od 2020 r. łączny koszt tych przestępstw przekroczył 1 miliard funtów.
Raport zwraca uwagę na problem braku odpowiednich zasobów i narzędzi wśród organów ścigania. To prowadzi do sytuacji, w której wiele incydentów nie jest zgłaszanych, a przewoźnicy są narażeni na poważne straty materialne i operacyjne. Autorzy dokumentu podkreślają, że konieczne są pilne działania rządu w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i ich ładunkom.
Kluczowe rekomendacje APPG
Aby zahamować wzrost przestępczości, APPG proponuje szereg działań:
🚩Bezpieczne parkingi: Wprowadzenie standardów bezpiecznego parkowania, które pozwolą kierowcom na korzystanie z parkingów bez obaw o swoje bezpieczeństwo i bezpieczeństwo przewożonych towarów.
🚩Reforma polityki planowania: Uwzględnienie potrzeb przewoźników w zapowiadanej reformie Krajowych Ram Polityki Planowania.
🚩Rozwój infrastruktury parkingowej: Uruchomienie krajowego programu parkingowego, aby zwiększyć liczbę bezpiecznych miejsc dla ciężarówek. Obecnie brak odpowiedniej infrastruktury zmusza kierowców do odpoczynku na nieoświetlonych, niestrzeżonych parkingach, co czyni ich łatwym celem dla złodziei.
🚩Wsparcie dla organów ścigania: Zwiększenie zasobów i liczby personelu w jednostkach zajmujących się przestępczością transportową.
🚩Kampania edukacyjna: Rozpoczęcie ogólnokrajowej kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości wśród przewoźników i społeczeństwa na temat przestępczości związanej z transportem drogowym.
Bezpieczna infrastruktura i większe wsparcie ze strony władz to kluczowe elementy strategii walki z przestępczością w sektorze transportu. Brak działań może prowadzić do dalszego wzrostu strat materialnych oraz do pogorszenia warunków pracy kierowców.
Przewoźnicy w Polsce, którzy operują również na trasach międzynarodowych, powinni zwrócić uwagę na te wyzwania i monitorować wprowadzane rozwiązania w Wielkiej Brytanii, które mogą stać się przykładem dobrych praktyk w całej Europie.
Utworzona: 2025-01-04