Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Transport i Logistyka Polska

Wykorzystanie megaciężarówek w Polsce przyniosłoby wiele korzyści

Utworzona: 2024-10-15


Na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury poinformowali Komisję o toczących się pracach nad zmianą dyrektywy 96/53/WE, która określa wymiary i masę pojazdów, a także o tym, iż będą prowadzić analizy dotyczące możliwości wdrożenia pojazdów EMS (LHV), tzw. megaciężarówek na odcinkach polskiej sieci drogowej.

Podczas dyskusji na temat przedstawionej informacji, Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska przedstawił swoje stanowisko w tej sprawie wskazując, iż nie ma potrzeby czekania na zmiany w dyrektywie 96/53/WE w celu wdrożenia nowoczesnych rozwiązań oczekiwanych od lat przez przewoźników drogowych, branżę logistyczną i nadawców (pierwsze działania w tej sprawie TLP podjęła już w 2015 roku).

TLP przedstawiła przykłady dopuszczenia pojazdów LHV (Longer Heavier Vehicle) w takich krajach jak Niemcy (testy od 2009 roku, a od 2017 roku pełne dopuszczenie na określonej sieci dróg), Holandia (testy od 2001 r., pełne dopuszczenie 2013 r.), Finlandia (1975 r.) etc., a także najczęściej stosowane warunki związane z:
👉 siecią dróg, na których dopuszczono takie pojazdy do ruchu (autostrady, drogi ekspresowe oraz dojazd do obiektów oddalonych nie więcej niż 25 km od wyjazdu z autostrady),
👉 wyposażeniem pojazdów (hamulce tarczowe oraz zawieszenie pneumatyczne, elektroniczne sterowanie trakcją lub blokadą mechanizmu różnicowego, kamery z tyłu pojazdu, systemy EVSC, EBS, ACC etc.),
👉 kwalifikacjami kierowców (5-letnie doświadczenia w prowadzeniu pojazdu członowego, ukończenie dodatkowego szkolenia, niekaralność za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym etc.).

Wykorzystanie pojazdów EMS (LHV), których długość (w zestawie) może wynosić 25,25 m przyniosłoby nam szereg korzyści, w tym obniżenie emisji CO2, a także zmniejszenie skutków braku kierowców na polskim rynku pracy. Wbrew obawom wyrażanym przez przeciwników wprowadzenia takich pojazdów, ich ruch nie pogarszałby poziomu bezpieczeństwa i nie zagrażałby infrastrukturze drogowej. Wyniki badań jednoznacznie wskazują na mniejsze o 13% obciążenia nawierzchni jezdni związane z ruchem pojazdów EMS w porównaniu z obciążeniami związanymi z ruchem tradycyjnych pojazdów i mniejsze o 40% obciążenia mostów i wiaduktów komentuje Maciej Wroński, prezes TLP.
Jego zdaniem, brak możliwości wykorzystania pojazdów EMS (LHV) w kraju, który jest unijnym liderem w transporcie drogowym i ma ambicje stać się hubem logistycznym Europy jest zawstydzającym zaniedbaniem.

TLP przekazała także posłom, członkom Komisji Infrastruktury oraz przedstawicielom administracji rządowej raport pt. „Analiza możliwości implementacji LHV w polskiej sieci transportowej” opracowany w 2019 roku przez Instytut Logistyki i Magazynowania na zlecenie grupy Raben.

Źródło: Transport i Logistyka Polska
grafika poglądowa
Do ulubionych Transport i Logistyka Polska
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels