Jak informuje prawodrogowe.pl, projekt przygotowano na podstawie delegacji ministra właściwego do spraw transportu określonej w art. 39i ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2021 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 728 i 731). Powodem zainicjowania prac legislacyjnych w ramach ww. projektu rozporządzenia jest potrzeba zmiany daty określonej w przepisie § 53 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 739, z 2023 r. poz. 673 i z 2024 r. poz. 857), zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2024 r. ośrodki szkolenia i jednostki systemu oświaty nieposiadające pojazdów z automatyczną skrzynią biegów prowadzą jedynie zajęcia teoretyczne z wykorzystania automatycznych skrzyń biegów.
Jak czytamy w uzasadnieniu zmian: - Wskazać, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 983) wydłużyło do dnia 31 grudnia 2025 r. okres przejściowy przewidziany na: - wykorzystywanie zespołów pojazdów składających się z samochodu ciężarowego i przyczepy oraz - niewymaganie posiadania wyłącznie zespołu pojazdów składającego się z ciągnika siodłowego (zwykle wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów) i naczepy, do szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C+E, w tym szkolenia kierowców zawodowych.
Konsekwentnie, tożsamy termin należy wprowadzić we wspomnianym powyżej przepisie § 53 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Pozwoli to na przedłużenie możliwości prowadzenia do dnia 31 grudnia 2025 r. przez ośrodek szkolenia i jednostki systemu oświaty, nieposiadające pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, zajęć teoretycznych z wykorzystania automatycznych skrzyń biegów. Określono, że projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Przyjęto, że będzie to odpowiedni termin dla wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia, uwzględniając, że rozporządzenie powinno być ogłoszone najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 roku. Proponując dzień wejścia w życie rozporządzenia z dniem następującym po dniu ogłoszenia uwzględniono, że projektowana zmiana jest szczególnie ważna dla zapewnienia ciągłości szkolenia prowadzonego przez ośrodki szkolenia i jednostki sytemu oświaty, które nie posiadają pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Powyższe jest zgodne z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), jeśli ważny interes państwa wymaga takiego wejścia w życie projektowanego aktu, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.
Źródło: prawodrogowe.pl
Utworzona: 2024-10-14