NA JAK DŁUGO WYJEŻDŻAJĄ?
Jak wynika z odpowiedzi, ponad połowa ankietowanych była lub jest zatrudniona przez niemieckiego pracodawcę. 38,5% badanych zadeklarowała czas zatrudnienia trwający od 1 do 2 lat. Kolejno przedział od 2 do 3 lat wskazało 26,4%, a staż pracy poniżej roku obejmuje 22% ankietowanych. Najmniej liczną grupą pracowników okazali się Ci z największym stażem pracy, w przedziale powyżej 8 lat znalazło się tylko 2,2 % kierowców.DLACZEGO?
Najwięcej osób jako czynnik determinujący wskazało wyższe zarobki — 22,8% oraz składki na niemiecką emeryturę — 22,1%. Kolejną najczęściej podawaną przyczyną były lepsze warunki pracy — 17,9%. Pojedyncze osoby wymieniły także: większą liczbę wolnego czasu oraz rzetelność pracodawcy, przestrzeganie czasu pracy/jazdy, zjazdy co weekend do kraju, likwidacja BAG, ciekawość, nowe wyzwanie, kindergeld (przy jednym dziecku w Polsce brak świadczeń socjalnych) oraz normalne urlopy.BARIERA JĘZYKOWA?
Połowa ankietowanych uważa, że nieznajomość języka niemieckiego stanowi barierę w pracy. 27,3% ma odmienne zdanie. Trudności najczęściej pojawiają się na linii kierowca-dysponent, tak twierdzi 36%. 1/4 odpowiedzi wskazała, że występują one w obydwu przypadkach, natomiast 21% zwraca uwagę na problemy językowe na linii kierowca-załadunkowy. 18% nie dostrzega żadnych problemów.POLAK I JEGO NIEMIECKIE PROBLEMY
Jak odbierany jest polski kierowca w Niemczech? Ponad 40% ankietowanych twierdzi, że raczej negatywnie. 38% nie zgadza się z tym twierdząc, że dobrze, natomiast 19 % deklaruje, że nie ma co do tego reguły. Odnośnie obaw związanych z sytuacją na niemieckim rynku pracy 76,5% odpowiedzi wskazało na brak jakichkolwiek obaw. Niespełna 9 % kierowców boi się imigrantów islamskiego wyznania. Inne dotyczą nieuczciwych pracodawców, nierówną konkurencję z kierowcami ze wschodu Europy oraz obawy przed dyskryminacją i nierównym traktowania kierowców z Polski.Część III ankiety do pobrania TUTAJ
KILKA SŁÓW
Obecnie w Niemczech nie dostrzegam wyraźnych różnic w odbieraniu kierowcy z Polski pracującego zawodowo. Do tej pory nie spotkałem się z takim problemem. Nawet bariera językowa zanika. Oczywiście komunikacja przebiega łatwiej jeśli kierowca zna język niemiecki, ale nie jest to element niezbędny. Znacznie ważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie- Michael Henschel Partner zarządzający Kombi Fracht GmbH.Kierowcy coraz chętniej wyjeżdżają by podjąć pracę w zagranicznych firmach. To jest dobry moment by polscy przedsiębiorcy zastanowili, co można zrobić, by chcieli oni zostać i pracować w kraju.
Jak myślicie, co zrobić by w Polsce kierowcom jeździło się lepiej?