Kontrole zostały przeprowadzone w dniach 5, 14–15 oraz 27–28 maja 2025 roku w 105 wybranych lokalizacjach na terenie Niemiec. Łącznie udział w nich wzięło 407 funkcjonariuszy służb kontrolnych BALM. Szczególny nacisk położono na odcinki dróg o dużym natężeniu ruchu pojazdów z zagranicy, węzły logistyczne, zakłady przemysłowe oraz centra dystrybucyjne. Lokalizacje kontroli zostały dobrane na podstawie doświadczeń z wcześniejszych działań, prognozowanego natężenia ruchu oraz bieżącej analizy sytuacji w transporcie drogowym.
W przypadku przepisów kabotażowych przeprowadzono 1 368 kontroli, które zakończyły się stwierdzeniem 44 przypadków naruszeń obejmujących łącznie 81 wykroczeń. Równolegle prowadzono kontrole związane z zakazem spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w pojeździe. Z 480 przeprowadzonych inspekcji aż 36 wykazało naruszenia przepisów, co pokazuje, że problem nielegalnego odbywania odpoczynków w kabinie nadal występuje na znaczną skalę.
Ważnym elementem akcji były także kontrole techniczne pojazdów. Eksperci techniczni sprawdzili 124 pojazdy pod kątem usterek zagrażających bezpieczeństwu. W ich trakcie ujawniono łącznie 60 przypadków naruszeń związanych ze stanem technicznym, co świadczy o tym, że część przewoźników nadal dopuszcza do ruchu niesprawne pojazdy, stwarzając tym samym zagrożenie na drogach.
W wyniku majowych działań BALM łączna kwota zabezpieczeń finansowych (tzw. kaucji) pobranych od przedsiębiorców i kierowców wyniosła 114 592,39 euro. W niektórych regionach Niemiec, takich jak Moguncja czy Monachium, w kontrole zaangażowano również lokalne jednostki policji drogowej, a w Moguncji i Dreźnie przeprowadzono wspólne działania z niemieckim urzędem celnym w ramach walki z nielegalnym zatrudnieniem.
BALM podkreśla, że choć wyniki takich akcji nie mają charakteru reprezentatywnego dla całego rynku, to jednak stanowią ważny sygnał ostrzegawczy i pozwalają na bieżące reagowanie na nieprawidłowości. Federalny urząd zapowiada kontynuację kontroli tematycznych, obejmujących zarówno przestrzeganie zasad kabotażu, przepisów o odpoczynkach, jak i kontrole techniczne pojazdów użytkowych.
Źródło: BALM
Utworzona: 2025-06-26