Droga I/27 to jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych w zachodnich Czechach – łączy Pilzno z Žatcem i Mostem, a docelowo umożliwia dalszy transport w kierunku granicy niemieckiej i północnych Czech. Nowa obwodnica Plas, w tym monumentalny most, mają istotne znaczenie nie tylko dla poprawy bezpieczeństwa, ale także dla płynności transportu drogowego, zwłaszcza ciężarowego. Jak podkreśla ŘSD, dziennie trasą przez Plasy przejeżdża nawet 10 tys. pojazdów, a udział transportu ciężkiego wciąż rośnie.
Most osiągnie wysokość 87,3 metra w najwyższym punkcie, co uczyni go rekordowym w skali Czech. Dla porównania – obecnie najwyższy most w tym kraju, wiadukt autostradowy Vysočina na D1, ma 77 metrów wysokości. Powstaje w ramach 5,6-kilometrowej obwodnicy, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy – zwłaszcza ciężarowy – z centrum Plas. Obecnie droga I/27 przebiega przez ścisłą zabudowę miasta, w tym w sąsiedztwie zabytkowego klasztoru, i prowadzi przez niebezpieczne zakręty z długimi podjazdami i zjazdami. To właśnie tam regularnie dochodzi do poważnych wypadków. Obwodnica ma poprawić bezpieczeństwo, płynność ruchu i komfort mieszkańców. W jej ramach powstanie również bezkolizyjny węzeł Babina.
Projekt mostu zakłada dziewięć przęseł i szerokość 12,6 metra. Główne przęsło przekroczy dolinę rzeki Střely oraz linię kolejową Pilzno–Žatec. Centralną część konstrukcji stanowić będzie żelbetowy łuk o rozpiętości 180 metrów, z górnym pomostem jezdnym. Co ciekawe, most będzie również dostępny dla pieszych i rowerzystów powstanie na nim chodnik o szerokości 3 metrów pełniący funkcję ścieżki rowerowej, a także przeszklony punkt widokowy.
Źródło: Ministerstwo dopravy
Utworzona: 2025-06-20