Dane dotyczące planów zatrudnienia w IV kwartale 2024 roku w polskiej branży transportu i logistyki wskazują na znaczące zmiany w strukturach kadrowych. 48% organizacji deklaruje chęć rozbudowy swoich zespołów, co sugeruje optymizm i rozwój sektora. Jest to sygnał, że firmy spodziewają się wzrostu popytu na świadczone usługi, co może być wynikiem ożywienia gospodarczego, wzrostu sprzedaży detalicznej w Polsce, a także handlu międzynarodowego oraz rosnącej potrzeby efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw mówi Piotr Skierkowski, dyrektor sprzedaży w Manpower.Prognoza netto zatrudnienia na poziomie +28% to najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych gałęzi gospodarki, co wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki.
Największy niedobór pracowników można zaobserwować na stanowiskach takich jak kierowcy ciężarówek, operatorzy wózków widłowych, specjaliści ds. logistyki oraz menedżerowie łańcucha dostaw. Wysokie wymagania dotyczące kwalifikacji oraz specyfika pracy w tych zawodach sprawiają, że znalezienie odpowiednich kandydatów jest niemałym wyzwaniem dla pracodawców dodaje ekspert.Piotr Skierkowski podkreśla, że w najbliższym czasie szczególnie aktywne pod kątem rekrutacji będą obszary związane z logistyką magazynową, transportem drogowym oraz zarządzaniem łańcuchem dostaw. Wzrost e-commerce oraz potrzeba szybkiej i efektywnej dystrybucji towarów napędzają popyt na pracowników w tych dziedzinach.
Wzrost zatrudnienia, szczególnie w obszarach związanych z operacjami logistycznymi, ale także automatyzacją i digitalizacją procesów oraz zadania, które niesie zrównoważony rozwój, tworzą nowe możliwości i wyzwania dla pracodawców oraz specjalistów w tej branży. 20% firm prognozuje zwolnienia, co może wskazywać na restrukturyzację, automatyzację procesów lub konieczność pewnej redukcji kosztów. Warto zauważyć, że 32% firm nie planuje żadnych zmian, co oznacza stabilność w tych organizacjach komentuje dyrektor sprzedaży w Manpower.
Zielona transformacja - szanse i wyzwania w sektorze TSL
Branża transportu i logistyki stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi m.in. ze zrównoważonym rozwojem, w tym redukcją emisji CO2, optymalizacją zużycia paliwa, czy wdrażaniem ekologicznych technologii. Firmy przygotowują się na zmiany wynikające z zielonej transformacji, inwestując w pojazdy elektryczne, rozbudowując infrastrukturę ładowania oraz implementując systemy zarządzania energią. Dla specjalistów z dziedziny ekologii, inżynierii środowiskowej oraz zarządzania zrównoważonym rozwojem, zielona transformacja stanowi szansę na rozwój kariery. Eksperci w zakresie analizy danych, optymalizacji procesów, a także wdrażania innowacyjnych rozwiązań, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa, będą szczególnie poszukiwani. Wszystko po to, by sprostać wymaganiom nowoczesnej, ekologicznej logistyki zauważa ekspert Manpower.Dane zebrane przez ManpowerGroup odnoszą się również do planów rekrutacyjnych organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W IV kwartale 2024 roku firmy branży transportu, logistyki & motoryzacji z rynków EMEA deklarują prognozę netto zatrudnienia na niemal identycznym poziomie, co polskie organizacje, czyli +26%. Rekrutować nowe talenty zamierza 42% przedsiębiorstw, 16% bierze pod uwagę konieczność redukcji zatrudnienia, a 40% pracodawców nie chce żadnych zmian w strukturze kadrowej. Jedynie 2% ankietowanych nie zna swoich planów rekrutacyjnych na ostatni kwartał 2024 roku.
Źródło: ManpowerGroup