Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Actros L handlowym hitem

Utworzona: 2023-01-16


Od 1 stycznia firma Mercedes-Benz Trucks Polska zmieniła nazwę na Daimler Truck Polska. Na naszym rynku rozpoczęła również działalność nowa spółka dealerska – Daimler Truck Retail Polska. Głównym wyzwaniami importera w bieżącym roku będą krajowe premiery pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Nowa nazwa polskiej spółki jest wynikiem rozpoczętych w latach ubiegłych zmian strukturalnych w koncernie Daimler.

W ich rezultacie powstały dwie półki: Daimler Truck odpowiadająca za pojazdy ciężarowe i autobusy oraz Mercedes-Benz prowadząca działalność w zakresie samochodów osobowych i dostawczych. Decyzja ta była przede wszystkim podyktowana różnymi grupami klientów i kierunkami rozwoju. My zajmujemy się typowym B2B, pracujemy z przedsiębiorcami transportowymi, sprzedajemy narzędzia pracy, skupiamy się na efektywności. W przypadku samochodów osobowych w centrum uwagi stoi luksus i prestiż
wyjaśnił Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska, na spotkaniu z dziennikarzami.

To nie wszystkie zmiany

Z dwóch polskich firm dealerskich: Mercedes-Benz Warszawa i Mercedes-Benz Sosnowiec wydzielone zostały obszary związane z pojazdami ciężarowymi. Z ich połączenia powstała firma Daimler Truck Retail Polska z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach. Spółka, w której udziały ma także Daimler Truck Polska, jest niezależnym dealerem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, FUSO i Unimog.

Jednocześnie sieć serwisowa w Polsce powiększyła się w ubiegłym roku o kolejne cztery autoryzowane placówki. Grupa Wróbel otworzyła dwie stacje w Słubicach i Będzieszynie k/Gdańska, firma Garcarek uruchomiła nowy obiekt w Koninie, a Gibas Truck Point w Pile swój pierwszy serwis marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO. W planach na rok 2023 jest otwarcie dwóch nowych obiektów autoryzowanej sieci.

To był rekordowy rok

Liczba nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks wyniosła łącznie 6811, co stanowi 31,3% wzrostu w stosunku do roku 2021. W przypadku lekkich ciężarówek FUSO wzrost ten wyniósł aż 94% - ze 154 sztuk w 2021 do 300 w 2022 roku. Większą sprzedaż odnotował również Customer Services & Parts: klienci Mercedes-Benz Trucks nabyli o 12% więcej oryginalnych części zamiennych, a klienci FUSO o 27%. Udziały w rynku na koniec 2022 roku wyniosły 20,6%, co stanowi wzrost o niemal 4% w odniesieniu do roku poprzedniego.

Mimo skutków pandemii i dramatu wojny w Ukrainie udało nam się ten rok zakończyć bardzo dobrymi wynikami. Myślę, że po wielu gwałtownych skokach sytuacja podaży i popytu pomału zaczyna się stabilizować, choć lista zamówień na 2023 rok jest już zamknięta. Polski rynek w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał rozwoju, jesteśmy jednym z liderów w Europie, zaraz po Niemczech i Francji. Nasze ubiegłoroczne rezultaty należy traktować jako efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Uważamy też, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów: na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów
tłumaczy Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska.
Sukcesy importera są odbiciem strategii dążącej do coraz większej profesjonalizacji obsługi klienta użytkującego pojazdy ciężarowe. Składa się na nią produkt, a także kompleksowe, nowoczesne usługi finansowe, serwisowe i telematyczne, obejmujące cały cykl życia samochodu ciężarowego.

Lider sprzedaży

Liderem sprzedaży w segmencie Mercedes-Benz Trucks jest Actros L z udoskonalonym systemem MirrorCam i licznymi udogodnieniami dla kierowcy, które podnoszą jego bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich przede wszystkim najnowsza wersja Active Brake Asssist 5 montowana seryjnie oraz Active Drive Assist 2, oferowana opcjonalnie. Oba systemy mocno wspomagają ukierowcę w jego pracy. Dodatkowo nowa generacja ADA2 jest w stanie zatrzymać całkowicie pojazd w przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały dźwiękowe i wibracje na kierownicy. Actros L wyposażony jest w światła LED High Performance, które podnoszą bezpieczeństwo, poprawiając widoczność na drodze. Warto też wspomnieć o znanym już systemie Predictive Powertrain Control w wersji InterUrban, który wspiera kierowcę również na drogach lokalnych.

Actros L został przetestowany przez wielu kierowców zawodowych w Polsce – 70 egzemplarzy w ramach trzeciej edycji programu ShowTruck trafiło w 2022 roku do dealerów w całym kraju. Od początku trwania kampanii ShowTruck odbyło się 2500 testów na dystansie 16 mln km.

Dodatkowo pojazd użytkuje Actros Team, czyli trójka zawodowych kierowców, którzy jednocześnie są popularnymi influencerami. Kate TruckDriverka, Adrian Trucker Paker i ArtDrive jako czynni profesjonaliści, których opinia ma dużą wartość, przedstawiają kluczowe cechy Actrosa L spotykanym na parkingach i eventach kolegom. Prezentują pojazd także młodym adeptom zawodu kierowca-mechanik podczas spotkań w szkołach zawodowych w ramach wspólnych działań Daimler Truck Polska i ZMPD. W ubiegłym roku odbyło się sześć takich spotkań
mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR.

Z Actrosem powiązane jest jednocześnie szerokie spektrum usług serwisowych.

Klient stoi w centrum naszego zainteresowania i jako profesjonalni partnerzy musimy mu zapewnić wszelkie usługi związane z eksploatacją produktu na wszystkich etapach jego użytkowania. Taką usługą na początku jest Mercedes-Benz Uptime, z którą obecnie zamawiana jest ponad połowa nowych pojazdów, a także FleetBoard. Mamy atrakcyjne programy zachęcające do korzystania z oryginalnych części i usług serwisowych także w kolejnych latach. Do tego dochodzi oczywiście Serwis 24 h, który jest standardem naszej sieci, a także nowoczesne stacje serwisowe, których obecnie jest 37
podkreśla Piotr Materzok, odpowiadający za Customer Services & Parts.

Elektryzująca przyszłość

Przykładem strategicznego partnerstwa jest utworzenie spółki joint venture z Volvo Trucks i TRATON GROUP, która ma na celu wspólną budowę przynajmniej 1700 punktów ładowania wysokiej mocy dla elektrycznych ciężarówek, oraz spółka Cellcentric utworzona z Volvo Trucks na potrzeby współpracy w zakresie ogniw paliwowych. Wg Daimlera, powodzenie transformacji zależy od połączenia trzech elementów: produktu, infrastruktury oraz odpowiedniego parytetu kosztów.

W roku 2023 rozpocznie się sprzedaż eActrosa, eEconica oraz eCantera na polskim rynku. Jak podkreślił Przemysław Rajewski, infrastrukta i ładowanie elektrycznych ciężarówek to kwestia, która budzi wciąż dużo wątpliwości, ale nie powinny one dotyczyć jedynie szybkości i mocy ładowania, a inteligentnego zarządzania nim na podstawie realnych potrzeb.

Nie możemy sprzedawać samego produktu, musimy połączyć go z całym ekosystemem usług zarządzania nimi. Może się okazać, że np. dla wielu firm bardziej opłacalne będzie ładowanie wolniejsze. Ostatni, najtrudniejszy element to parytet kosztów – samochody elektryczne są droższe w zakupie i popyt na nie w dużym stopniu będzie zależał od polityki wsparcia rządowego, która różnie wygląda w różnych krajach. W Polsce na razie pojazdy ciężarowe są wyłączone z programu „Mój elektryk”. Budzi to naszą obawę, że Polska, obecnie wiodący przewoźnik w Europie, może stracić tę pozycję, jeśli nie zdążymy na czas z transformacją, która jest nieuchronna. Musimy przygotować na to polskie firmy, lobbować za zmianami regulacji. Dlatego pracujemy nad tym problemem wspólnie z różnymi partnerami, m.in. ZMPD
podkreśla Przemysław Rajewski.
Zgodnie z deklaracją Daimlera, od 2039 roku koncern będzie wprowadzał do sprzedaży pojazdy wyłącznie zeroemisyjne. To oznacza, że w roku 2030 wolumen pojazdów zeroemisyjnych i spalinowych powinien się zrównać.

Źródło: Daimler Truck Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels