Możliwość odświeżenia się, wzięcia prysznica czy skorzystania z toalety to podstawowe potrzeby kierowców ciężarówek w trasie. Jednak zaplecza sanitarne, które spotykają na swoje drodze niejednokrotnie sprawiają, że włos się na głowie jeży. Temat ten podejmowaliśmy w osobnym materiale.
Sanitariaty dla kierowców – oczekiwania vs rzeczywistość
Najlepszymi miejscami odpoczynku spośród tych, które odwiedzono w ramach testu były Engelmannsbäke przy A1 w Dolnej Saksonii i Plater Berg przy A14 w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Najgorzej wypadły dwa miejsca odpoczynku w Hesji: Stadtwald przy A3 i Brühlgraben przy A5. W obu przypadkach brak było tego wszystkiego, co powinno się znaleźć na parkingu autostradowym, a więc czystych sanitariatów oraz zadbanych i dobrze oświetlonych obiektów zewnętrznych.
Chociaż panuje powszechne przekonanie, że poziom higieny w sanitariatach na postojach jest zwykle niski, sprawdzane obiekty wypadły pod tym względem lepiej niż można się było spodziewać. 14 miejsc odpoczynku uzyskało ocenę słabą lub bardzo słabą, natomiast w niemal połowie wszystkich przebadanych miejsc nie stwierdzono żadnych uchybień w zakresie wizualnej czystości. Jednak tylko 18% próbek higienicznych przeszło test pozytywnie. W przypadku pozostałych 81% wynik wskazywał na niewystarczające czyszczenie. Dwa miejsca otrzymały zero punktów w kategorii „Instalacje sanitarne”, ponieważ toalety były na stałe zamknięte bez możliwości skorzystania z sanitariatów zastępczych.
Jeśli oznakowanie wskazywało, że parking posiada toaletę dla niepełnosprawnych, to w prawie 80% przypadków można było z niej korzystać tylko w ograniczonym zakresie. Czasami brakowało klamek, w innych miejscach drzwi były zbyt wąskie lub trudno się otwierały, czasami nie było możliwości wykonania telefonu alarmowego.
We wszystkich obiektach najniższą ocenę uzyskało osobiste poczucie bezpieczeństwa użytkowników – prawie jedna trzecia zbadanych miejsc odpoczynku uzyskała ocenę „słabą” lub „bardzo słabą”. W 10 obiektach brakowało telefonu alarmowego, a ponad połowa miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i ciężarowych nie miało żadnego oświetlenia lub było ono niewystarczające. Pozytywnie oceniono, że wszystkie budynki toalet były oświetlone w nocy.
W porównaniu z ostatnim testem sprzed czterech lat nie odnotowano prawie żadnych pozytywnych zmian. ADAC oczekuje zatem od spółki autostradowej, jako nowego operatora miejsc postojowych, znacznej poprawy ogólnego stanu miejsc postojowych. W tym celu konieczne jest zapewnienie wysokiego stopnia czystości, bezpieczeństwa i możliwości odpoczynku na wszystkich obiektach.
Test został przeprowadzony w czerwcu i lipcu br. Aby wykluczyć przypadkowość wyników, każdy obiekt był sprawdzany dwukrotnie poza okresem wakacyjnym w odstępach co najmniej 24 godzin. Lista kontrolna została podzielona na kategorie „pomieszczenia sanitarne” z wagą 50%, „obiekty zewnętrzne” (25 proc.), „ruch drogowy i parking” (15 proc.) oraz „bezpieczeństwo osobiste” (10 proc.).
Źródło: ADAC
grafika poglądowa
Utworzona: 2022-10-15