Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Cała prawda o ograniczeniu pracy w nocy do 10h

ID: 66653


W dniu 28 czerwca 2009 roku "weszła" w życie nowelizacja Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców. W odróżnieniu od kilkunastu poprzednich zmian ta przyniosła wręcz niespotykany oddźwięk w mediach i w branży transportowej. Czemu zawdzięczamy niezwykłą popularność tego aktu prawnego? Mianowicie wprowadzono dość istotne zmiany dotyczące sposobu dokumentacji pracy (ewidencji czasu pracy - o czym mowa w innym artykule z dnia 19. 05. 2009) oraz ograniczenia pracy w nocy. Ta ostatnia zmiana przyniosła wiele kontrowersji, ponieważ pozornie ogranicza znacząco czas pracy w godzinach nocnych. Pojęcie "pozornie" zostało tu dodane celowo, gdyż część czytelników nowej ustawy zapomina, iż ustawa o czasie pracy kierowców nie składa się wyłącznie z nowego artykułu 21, ograniczającego pracę w nocy do maksymalnie 10 godzin. Na niektórych stronach internetowych opublikowano mylące informacje, jakoby kierowca, który "zahaczy" np o 5 minut godziny nocne, jest kierowcą pracującym w nocy... Co to oznacza? Posłużmy się przykładem:

W firmie transportowej ustalono w regulaminie pracy porę nocną w godzinach 21:00 - 5:00. Kierowca rozpoczyna pracę o godzinie 11:00 i ma następujące aktywności:
● 11:00 - 12:30 - jazda - 1, 5 godziny
● 12:30 - 13:00 - przerwa - 0, 5 godziny
● 13:00 - 17:00 - jazda - 4 godziny
● 17:00 - 18:00 - postój - 1 godzina (przerwa)
● 18:00 - 21:30 - jazda - 3, 5 godziny
● 21:30 -... - odpoczynek dzienny.
Interpretacja przepisów czyniona przez część osób wypowiadających się na forach transportowych prowadziłaby do konkluzji, że kierowca, który realizował w ciągu dnia wyżej wskazane aktywności - pracował faktycznie w nocy! Nawet najbardziej niezorientowana osoba w przepisach zauważy, że coś tu nie gra (nie tylko prawnie, ale także "na zdrowy rozum").

Jak więc należy interpretować nowy przepis? Przedstawmy to po kolei:
1. Nowy artykuł 21 ustawy o czasie pracy kierowców brzmi: W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie;
2. Należy przypatrzeć się treści art. 3 lit "h" i "i" dyrektywy 2002/15/WE (do pobrania TU), aby zrozumieć o co chodziło ustawodawcy:
h) „ pora nocna” oznacza okres co najmniej czterech godzin, w rozumieniu prawa krajowego, między godziną 00. 00 i godziną 07. 00;
i) „ praca w porze nocnej” oznacza każdą pracę wykonywaną w porze nocnej.
Oczywiście dyrektywa nie ma mocy bezpośredniej (stanowi wyłącznie wytyczne odnośnie zasad tworzenia ustaw w państwach UE) - zatem powyższe definicje nie obowiązuję. Co z tych definicji wynika? Mianowicie, wg dyrektywy za kierowcę pracującego w nocy uznaje się takiego, który pracuje co najmniej 4 godziny pomiędzy godziną 0:00 a 7:00. Wyjście logiczne - dlaczego zatem pominięto w nowelizacji zapis, który jest tak istotny? Dlatego, że podobny zapis w naszych przepisach już istnieje!
3. Idźmy zatem do pomijanego (z niewiadomych przyczyn, a to jeden z najważniejszych przepisów) art. 4 Ustawy o czasie pracy kierowców - wynika z niego wprost, że w kwestiach nieuregulowanych w ustawie o czasie pracy kierowców posiłkujemy się przepisami Kodeksu pracy (przecież nie dyrektywy - przyczyny powyżej).
4. Tu niespodzianka! Art. 151 z indeksem 7 pkt 2 stanowi, iż Pracownik, którego rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godziny pracy w porze nocnej lub którego co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną, jest pracującym w nocy. Czy ten zapis czegoś nie przypomina? Oczywiście jest to "zaostrzony zapis" z dyrektywy 2002/15/WE. Takie podejście wynika wprost z art. 10 dyrektywy, który stanowi, iż poszczególne Państwa UE mogą wprowadzić bardziej zaostrzone normy (tak jak w PL) odnośnie czasu pracy - inaczej mówiąc: w Niemczech kierowcą pracującym w nocy będzie osobnik który będzie pracował co najmniej 4 godziny pomiędzy godziną 0:00-7:00, w Polsce co najmniej 3 godziny w godzinach 21:00 - 5:00 (lub 22:00 - 6:00, lub 23:00 - 7:00, nasze ustawodawstwo daje wybór pracodawcom, ustala się w regulaminie pracy, w układzie zbiorowym bądź w umowie o pracę).
5. Nie popadajmy w paranoję - to że kierowca jedzie w nocy, nie oznacza, że będzie miał 10 godzin pracy! Przerwy w jeździe wliczają się do czasu dyżuru (tylko 15 minut jednej przerwy do czasu pracy), dłuższe przestoje w zależności od ich przyczyn mogą być nieewidencjonowane, lub zaliczane do dyżuru (a to nie czas pracy) lub dyspozycyjności.
Konkludując, proponuję schłodzić atmosferę wokół nowego przepisu i nie dramatyzować - dla większości firm transportowych nowy przepis nie przynosi jakiejkolwiek konieczności zmian w pracy przedsiębiorstwa. Ponadto warto przypomnieć (co nie jest bez znaczenia), iż taryfikator do ustawy o transporcie drogowym nie przewiduje nakładania kar za przekroczenia czasu pracy, tylko za czas jazdy (nowe przepisy będą bardziej kontrolowane przez inspektorów PIP).
UWAGA! Nowe przepisy wynikające z dyrektywy 2002/15/WE są bardzo rygorystycznie przestrzegane przez służby kontrolne Francji, Hiszpanii i Belgii. Tam kary za przekroczenie czasu pracy w nocy osiągają wysokość ponad 4000 Euro.

© Sebastian Paluch

Posty (21)

~xxxxxx
pip jest malo skuteczny
~Hmmm
No dobra zaczelem prace o 15:00 i jezdze z przerwami do 3:00 w nocy to pracuje w nocy czy nie
~Zakręcony
Podoba mi się stwierdzenie: "dłuższe przestoje mogą być nieewidencjonowane". Klasyka polskiego transportu podczas długotrwających załadunków.

1

~sid
w nocy to sie spi
~sid
-panie PALUCH [ to chyba ten co w PRL lu wozem wegiel po stolycy wozil ]
~obserwator
zaczynam o 19:15, jade bez przerwy 4, 5h do 23:45, robie pauze 2h, wyjazd o 1:45, jazda 4, 5h do 6:15. Czy przekraczam czas pracy w porze nocnej wg tych przepisów?
~Licznik
A pracujesz więcej niż 4 godziny w okresie od 24:00 do 7:00?
~obserwator
Tak, pracuje od 15 do 45min dłużej niż 4 godziny w tym przedziale, który podałeś.
~Licznik
To se teraz przepisy ustawy o czasie pracy kierowców przeczytaj
barracuda
Nie wdając się w szczegóły. Do CZASU PRACY zalicza się jazdę, inną pracę (zarejestrowane przez tacho) i 15 minut pierwszej przerwy. Załóżmy że było 7 godzin jazdy, 1 godzina innej pracy.
CZAS PRACY to 7+1+0, 15=8, 15. Gdzie kto widzi przekroczenie CZASU PRACY?

Problem tkwi w mentalności. Większość-z uporem maniaka-myli czas pracy, z czasem aktywności i stąd nieporozumienia w rozliczaniu czasu.

1

~Kierownik
Czyli łamie przepisy rozpoczynając tacho o 19 i kończąc o 7 lub 8 rano (w tym przepisowe 9h jazdy, 46min pauzy, i reszta pracy)?
AndrzejS
Kierowca rozpoczyna pracę o godzinie 11:00 i ma następujące aktywności:
9679; 11:00 - 12:30 - jazda - 1, 5 godziny
9679; 12:30 - 13:00 - przerwa - 0, 5 godziny
9679; 13:00 - 17:00 - jazda - 4 godziny
Mandat już zapłacisz można.
barracuda
"Problem tkwi w mentalności. Większość-z uporem maniaka-myli czas pracy, z czasem aktywności i stąd nieporozumienia w rozliczaniu czasu. "

Proponuję przeczytać ze zrozumieniem.

1

~Zakręcony
barracuda... tak jak piszesz, problem polega na "mentalności". Wielu kierowców myśli, że jak nie kręci kierownicą to nie pracuje pomimo tego, że lata wokół samochodu podczas załadunku.
~Kier
Noc jest od spania i tyle na temat. Szef w nocy spi, spedytor w nocy spi, a kierowca ma cala nocke dymac i jeszcze rano moze rozladowac towar trzeba. Smiech na sali.

-2

~Andy
Można pracować w nocnych godzinach tak samo jak w dziennych jeśli tylko macie umowę z pracodawcą że chcecie pracować więcej niż 48 godzin tygodniowo, nieważne jest że wypadnie wam jazda w godzinach nocnych. Przez okres 17 tygodni czas średni czas pracy nie może przekraczać 48 godzin.
~parkingowy dyrektor
Dreyweży... hej, hej,
Jutro też jest dzien i roboty nikt nie przerobił...
W nocy sie spi i tyle.
W nocy to urwa pracuje.
~Robot
Wszystkie przepisy sa fajne ale po to zeby zgnebic kierowce. 15 godzin pracy czai to ktos? Kto tyle pracuje?
Zapraszam nauczycieli, dobre zarobki, zapraszam

-1

~kierowas
15h możesz codziennie, albo prawie codziennie wystarczy że w nocy zrobisz 4h pauzy i ogień.
~miedzynarodówka
tym na zachodzie sie nikt nie przejmuje a tym bardziej niemiec bo nigdzie nie dojedziecie
~JanekSzofer1961
Perfidne S*ysyństwo. ! Bezczelnie, Publicznie (bo przecież bardzo wielu Kierowców korzysta tej strony "etransport. pl") wymyślają w oparciu o Kłamstwo, mające na celu wprowadzanie Poczciwych Ludzi w błąd, w celu czerpania wymiernych korzyści materialnych, z Ogromnym Zagrożeniem Zycia, Zdrowia Kierowców Ich Rodzin, oraz Osób postronnych. !!! Posługując się wymyślonymi (podobnymi do prawdziwych) fałszywymi treściami, oraz numerami artykułów prawnych, szerszą Dezinformacje.. nie patrząc na konsekwencje jakie to za sobą ciągnie. ! Gdzie są Admonistratorzy tej strony.. ? Tak czy siak wypada to gówno skopiować i wysłać jako załącznik dowodowy np. do Prokuratury Krajowej.. ? Nadmieniam.. jeżdżę zawodowo 40 lat po Europie, od 5 lat mieszkam w Niemczech..
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.149.251.199

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels