ID: 141663
czas pracy kierow. tygodniowy
ID: 141663
ID: 141663
interesuje mnie tylko czas pracy w tygodniu dla kier. sam ciezarow. nie jazda cykle tylko czas pracy
interesuje mnie tylko czas pracy w tygodniu dla kier. sam ciezarow. nie jazda cykle tylko czas pracy
~kirero*.tktelekom.pl
*.tktelekom.pl
Posty (15)
~kirero | jak w temacie... | |||
J23nadaje
| przeciętnie 48godz | |||
zibi1906
| Artykuł 6 1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu. 2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maks ymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE. 3. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin. | |||
J23nadaje
| zibi1906 piszesz o czasie jazdy, jeśli chodzi o czas pracy to obowiązuje normalnie KP jak i innych pracowników tylko z tą różnicą że pracodawca może wprowadzić w firmie różne formy czasu tzn równoważny, zadaniowy czy przerywany | |||
~kirero | czas pracy tylko mnie interesuje ile godzin | |||
PrzPrz
| Ustawa z dnia 16 kwietnia o czasie pracy kierowców (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 z późn. zm., dalej: Uocpk) Art. 12 1. Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. 2. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. 3. Wymiar czasu pracy określony w ust. 1 i 2 obowiązuje także kierowcę zatrudnionego u więcej niż jednego pracodawcy. Art. 13. 1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie. 2. Przerwy, o których mowa w ust. 1, ulegają skróceniu o przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Art. 14. 1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem odpoczynku kierowców o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania. 2. W każdym tygodniu kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Tygodniowy nieprzerwany odpoczynek obejmuje odpoczynek dobowy, o którym mowa w ust. 1, przypadający w dniu, w którym kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy. 3. W przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1, oraz w przypadku zmiany pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy, nieprzerwany tygodniowy okres odpoczynku może obejmować mniejszą liczbę godzin, nie może być jednak krótszy niż 24 godziny. Warto przeczytać również pozostałe przepisy Uocpk, a także Dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego - którą to Dyrektywę implementuje do polskiego systemu prawnego właśnie Uocpk. | |||
~woytek | 2 x 13 godz = 26 godz oraz 4x 15 godz =60 godz suma 86 godz liczac jazde, inna prace i dyspozycyjnosc. W tym moze byc 56 godz max prowadzenia pojazdu. Jak to sie ma do KP obowiazujacego | |||
~kirero | BAG liczy tak d 60 g ok powyzej kazda godzina 30eu | |||
J23nadaje
| PrzPrz dodam jeszcze jeden bardzo ważny art szczególnie pkt 2 Art. 15. 1. Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy. 2. W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dnia ch jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy. 3. Okres rozliczeniowy nie może być dłuższy niż 1 miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. 4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy. 5. Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4 miesięcy. | |||
~maly | 13 godz pracy dziennie mozna wykorzystac 2x w tyg mozna 15h | |||
PrzPrz
| Podstawą jest definicja - co należy rozumieć pod pojęciem "czas pracy". Uocpk: Art. 6. 1. Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności: 1) prowadzenie pojazdu; 2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem; 3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym; 4) czynności spedycyjne; 5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep; 6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy; 7) niezbędne formalności administracyjne; 8) utrzymanie pojazdu w czystości. 2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu. 3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Art. 7. Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się: 1) czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy; 2) nieusprawiedliwionyc h postojów w czasie prowadzenia pojazdu; 3) dobowego nieprzerwanego odpoczynku; 4) przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1. Art. 9. 1. Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. 2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13. 3. W przypadku gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru. Art. 27. 1. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9. 2. Okresy odpoczynku, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 8 ust. 1, 2 i 7 Umowy AETR, nie mogą być traktowane jak czas dyżuru, o którym mowa w art. 9. 3. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, w części obejmującej 15 minut, wlicza się do czasu pracy kierowcy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Dyrektywa 2002/15/WE: Artyk uł 3 Definicje Do celów niniejszej dyrektywy: a) „ czas pracy” oznacza: 1) w przypadku pracowników wykonujących czynności związane z przewozem: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący czynności związane z przewozem znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy: — czas poświęcony wszelkim czynnościom związanym z przewozem w transporcie drogowym. Czynności te, w szczególności, obejmują: i) kierowanie; ii) załadunek i rozładunek; iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu; iv) sprzątanie i konserwację techniczną; v) każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów lub do wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową, włącznie z nadzorowaniem załadunku i rozładunku, formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi itd., — okresy, w których nie może on swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy, wraz z niektórymi zadaniami związanymi z dyżurowaniem, w szczególności podczas okresów oczekiwania na załadunek lub rozładunek, w przypadku gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest z góry znany, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed rozpoczęciem odnośnego okresu lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych i/lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich; 2) w przypadku kierowców pracujących na własny rachunek tę samą definicję stosuje się do czasu między rozpoczęciem i zakończeniem pracy, w którym kierowca pracujący na własny rachunek pozostaje na swoim stanowisku pracy, będąc do dyspozycji klienta i wykonując swoje zadania lub funkcje inne niż ogólna praca administracyjna, która nie jest związana bezpośrednio z trwającą operacją transportową. Przerwy wymienione w art. 5, okresy odpoczynku określone w art. 6 i, bez uszczerbku dla ustawodawstw Państw Członkowskich lub porozumień między partnerami społecznymi, stanowiących, że takie okresy powinny być wyrównane lub ograniczone, okresy gotowości określone w lit. b) niniejszego artykułu są wyłączone z czasu pracy; b) „ okresy gotowości” oznaczają: — okresy inne niż te odnoszące się do przerw i okresów odpoczynku, podczas których pracownik wykonujący czynności związane z przewozem nie jest zobowiązany pozostawać na swoim stanowisku pracy, ale musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy. W szczególności do takich okresów gotowości należą okresy, w których pracownik wykonujący czynności związane z przewozem towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub koleją, jak również okresy oczekiwania na granicy lub wynikające z zakazu ruchu. Okresy te i ich przewidywalna długość będą z góry znane pracownikowi wykonującemu czynności związane z przewozem, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed właściwym rozpoczęciem odnośnego okresu lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych, lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich, — dla pracowników wykonujących czynności związane z przewozem jadących w zespole czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu; (... ). Czyli krótko - okres obejmujący 13 czy 15 godzin pomiędzy odpoczynkami - nie stanowi wyłącznie czasu pracy! Jako czas pracy zalicza się: - prowadzenie pojazdu; - inne czynności, np. załadunkowe, formalności itp. ; - czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, w przypadku gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest znany z góry (oczekiwanie jest czasem gotowości tylko wówczas, gdy jego czas trwania jest kierowcy z góry znany) ; - 15 min. przerwy, gdy wymiar czasu pracy przekroczył 6h w danej dobie. Dopiero do tak obliczonego czasu pracy mają zastosowanie przepisy określające jego maksymalny tygodniowy wymiar - który nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, zaś w obrębie tygodnia może być przedłużony do 60 godzin - pod warunkiem, że średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. | 1 | ||
~Arni | A wszyscy tak krzyczą po co kursy doszkalające, no i teraz już wychodzi, kiero zrób kurs i wynieś coś z niego a nie tylko zalicz frekwencję a wtedy nie będziesz zadawał głupich pytań. | |||
~maly | PrzPrz teoretycznie wszystko ladnie pieknie a powiedz mi kto ta tteorie stosuje w praktyce z dyzurami oczekiwaniami etc.? ?? 13h pracy dziennie i to wsio 2x tydz 15 i nie ma co kombinowac i sie rozpisywac a w zyciu wiadomo jak jest tym bardziej na kraju pauza sie kreci a ty jeszcze na pace sie spinasz albo dopiero ladujesz | |||
zetek
| Pani Sandro, nie wątpię że ma Pani dar przekazywania wiedzy. Wystarczy podnieść temat własnego autorstwa, a nie "wklejac gdzie popadnie-) Choć o klienta trzeba walczyć, takie czasy. P PrzPrz, chyba treściwiej już się nie da. Poz. | |||
PrzPrz
| ~maly: Zauważ, że również Rozporządzenie 3821/85 jest częściowo oparte o Dyrektywę 2002/15/WE. "Czas gotowości" określony w D2002/15/WE podlega rejestracji na tachografie jako "dyspozycyjność" - więc już z tego powodu trzeba wiedzieć, na czym polega różnica między "czasem pracy" a "dyspozycyjnością" - w szczególności w odniesieniu do czasów oczekiwania na załadunki i rozładunki. Jeżeli podczas oczekiwania na załadunek / rozładunek rejestrujesz "przerwę/odpoczynek" (łóżeczko) - nie jest to działanie zgodne z prawem... Natomiast sama kwestia ograniczenia łącznego czasu pracy kierowcy do 48 godzin - stanowi przedmiot zainteresowania Państwowej Inspekcji Pracy, więc w razie kontroli - mandat za przekroczenie tej normy zaboli Pracodawcę... W razie wypadku drogowego (gdy będą zabici lub ranni) - aspekt ten niewątpliwie będzie również badany przez prokuratora, w celu ustalenia, czy jedną z przyczyn nie było przemęczenie kierowcy spowodowane pracą w wymiarze przekraczającym dopuszczalne normy... |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.