ID: 138311
Czas pracy-Naruszenie przepsów
ID: 138311
ID: 138311
Witam. Problem polega na tym, że firma zrobiła mi odczyt karty i podobno mam wykroczenie.
Otóż o 7:00 zacząłem pracę 2 godz. jazdy + 3:30 godz inna praca następnie pauza 35 min. Po przerwie 2:15 jazdy + 1:30 godz inna praca. Jazdy miałem 4:15 godz. a inne prace 5 godz. Według programu do odczytu karty kierowcy mam za krótką pauzę. CO WY NA TO MOBILKI.
Witam. Problem polega na tym, że firma zrobiła mi odczyt karty i podobno mam wykroczenie.
Otóż o 7:00 zacząłem pracę 2 godz. jazdy + 3:30 godz inna praca następnie pauza 35 min. Po przerwie 2:15 jazdy + 1:30 godz inna praca. Jazdy miałem 4:15 godz. a inne prace 5 godz. Według programu do odczytu karty kierowcy mam za krótką pauzę. CO WY NA TO MOBILKI.
Posty (32)
vicek23
| Chcieli mi ostatnio dać mandat ale sie wybroniłem tym że nie przestawiłem na łóżko i dlatego nie było pauzy. Miałeś za krótka pauze. ITD tłumaczył mi tak, że pracodawca musi ci zapewnić 45 minutowa pauze w ciagu 8 godzin (pracy, jazdy razem). Kiedyś taki przepis był ale nie było za to sankcji, teraz jest ale kara nakładana jest na pracodawce. Pozdrawiam | |||
visitors
| a kto cie zwolnil z przestrzegania tego przepisu?? Artyku ł 5 Przerwy 1. Państwa Członkowskie podejmą konieczne środki w celu zapewnienia, że bez uszczerbku dla poziomu ochrony ustanowionego rozporządzeniem (EWG) nr 3820/85 lub, nie spełniając tego, Umowy AETR, osoby wykonujące czynności w trasie w zakresietransportu drogowego, bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1, w żadnych okolicznościach nie będą pracować dłużej niż sześć kolejnych godzin bez przerwy. Czas pracy będzie rozdzielony przerwą co najmniej trzydziestominutową, jeśli liczba godzin pracy wynosi od sześciu do dziewięciu i co najmniej czterdziestopięciomi nutową, jeśli liczba godzin pracy wynosi co najmniej dziewięć godzin. 2. Przerwy mogą być dzielone dalej na okresy co najmniej piętnastominutowe. nieznajomosc prawa szkodzi. szczegolnie portfelowi | |||
PrzPrz
| visitors: Przytoczyłeś art. 5 ust. 1 Dyrektywy 2002/15/WE. Dyrektywy nie dotyczą jednak podmiotów bezpośrednio. W Polsce Dyrektywa ta została zaimplementowana przez Ustawę o czasie pracy kierowców - więc bardziej na miejscu byłoby przytoczenie art. 13 ust. 1 Uocpk: "Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przezna-czona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie. " Co do problemu podanego we wstępie: wymiar czasu wyniósł 9h30m (4h15m jazda + 5h00m praca + 0h15m przerwy wliczanej do czasu pracy), więc najpóźniej po 6 godzinach należało odebrać przerwę 45 minut, a odebrano 35. Program ma rację. | |||
Przemo-Atego
| Dzięki koledzy wiem o tym, że po sześciu godzinach pracy 30 min. przerwy. Nie wiedziałem o tej drugiej powyżej dziewięciu godzin. | |||
kmieciu
| a jak np w ciągu ych 6 godzin pracy będe miał np 1 h dyspozycyjności to jest to liczone jako jakaś przerwa czy nie? | |||
visitors
| nie bedzie to liczone jako przerwa, poniewaz zeby tak bylo zaliczone, to dyspozycja ( dyzur ) musi byc POZA regulaminowym czasem pracy | |||
kmieciu
| czyl np. 2 h jazdy+ 1h dyspozycyjności + 3 h pracy i obowiazkowo przerwa 30 minut? przerwe trzeba zaczac 15 min przed koncem tych 6 h (15 min pauzy liczone jako praca)? ile wynosi mandat za takie przewinienie i czy w europie sluzby tez to kontrolują? | |||
barracuda
| To znaczy, że czas dyżuru-bo tak jest liczony czas drugiego kierowcy w załodze-nie spełnia kryterium przerwy? | |||
kmieciu
| wlasnie o to poniekąd mi chodzi. w podwójnej pierwsze 45 min dyspo można uznac za przerwe a w pojedynczej jest inaczej? | |||
visitors
| tak. dlatego ze swgo czasu lobby transportowe wymusilo niejako takie podchodzenie sluzb kontrolujacych w przypadku zalog. co prawda II kierowca nie ma przerwy, ale tylko wg przepisow. dla sluzb - ma | |||
kmieciu
| a wysokie mandaty za to przewinienie? służby w krajach Europy kontroluja to czy nie (tak jak w przypadku 10 h pracy w porze nocnej)? | |||
visitors
| Art. 9. 1. Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzi-nami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. 2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13. 3. W przypadku gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru. 4. Czas dyżuru nie może być wliczany do przysługującego kierowcy dobowego nieprzerwanego odpoczynku. Wykorzystywanie dobowego odpoczynku w pojeździe w sposób określony w art. 14 ust. 1 nie może być traktowane jako czas dyżuru. 5. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 1, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w do-mu, kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego – wyna-grodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wy-odrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia. 6. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 2 i 3, kierowcy przysługuje wynagrodze-nie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu obowiązujących u danego pracodawcy, nie niższe jednak niż w wysokości połowy wynagrodzenia określonego w ust. 5. | |||
barracuda
| Oczywiście, że dyżur może być potraktowany-jako przerwa. Nie obowiązują inne przepisy. Dyżur nie może być zaliczony do odpoczynku, bo wtedy "kierowca swobodnie dysponuje swoim czasem". Przy przerwie, nie ma tego wymogu. | |||
visitors
| kmieciu - o jakie wykroczenie ci chodzi? | |||
visitors
| "2 h jazdy+ 1h dyspozycyjności + 3 h pracy i obowiazkowo przerwa 30 minut?" o to? po 6h pracy musisz zrobic min 45min przerwe, jesli twoj laczny czas pracy w dobie wyniosl wiecej niz 9h jaka kara? taka jak za brak przerwy | |||
kmieciu
| a jesli laczny czas pracy wyniosl mniej niz 9 h to wtedy przerwa 30 min. to jak z ta dyspozycyjnascia? jak mam w 6 h pracy 1 h dyspozycyjności to muszę tą przerwe robić? | |||
kmieciu
| dodam że stałem ostatnio na dyspozycyjności i tacho zaliczyło mi to jako przerwę chyba bo wyzerował mi się czas jazdy, czy jest możliwe takie coś? | |||
barracuda
| Kmieciu, przy przerwie, nic nie robisz przy aucie-tylko odpoczywasz. Tachograf też zalicza dyżur do przerwy. Nawet w przepisie wyżej zacytowanym, mowa jest o tym, że czas dyżuru, nie może być odpoczynkiem. O przerwie nic nie piszą. | |||
barracuda
| Wychodzi na to, że vizitors-nie pierwszy raz nie przeczytał ze zrozumieniem-tego co wkleił. | |||
visitors
| to pokaz mi ze dyzur jest przerwa. wg mnie przerwa jest dyzurem, ale dyzur nie jest przerwa. "2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy" a ty jak to czytasz? | |||
barracuda
| To pokaż, że nie jest. Czas dyżuru, spełnia kryterium przerwy. Pisał i wyjaśniał to kiedyś PrzPrz. | |||
visitors
| wyzej masz wrzucone przepisy. post nad twoim jest dosc widoczny? | |||
barracuda
| Gdyby tak było, jak piszesz, w punkcie 4art. 9, napisano by "odpoczynku i przerw". Oczywiście, wiesz lepiej i to jest ostatni mój wpis. Nie lubię"bić piany". | |||
visitors
| nie bij pianu. uzyj argumentow. tylko trzeba je miec, prawda? zamiast dopisku o ktorym wspomniales w pkt4 masz pkt 2. jeszcze raz spytam - co z niego wnioskujesz? | |||
kmieciu
| to w takiej konfiguracji np. 4 h jazdy + 1 h pracy +1 h dyspozycyjności mogę dalej jechac bez jakiejkolwiek przerwy 4 h 30 min? | |||
kmieciu
| barracuda a mozesz jakiegos linka podac do tego co PrzyPrzy wyjaśniał w tej sprawie, bo forum duże jest i sam tego nie znajde | |||
PatriQ
| Wykroczenie mam z racji PIPu bo ITD kontroluje jako PIP i ten program tez tak robi. generalnie chodzi o to ze takie problemy mają dostawcy czy wywrotki krecące się wokół komina. Ja latam po sklepach i miałem z tymi czasami problem ale teraz po wizycie w PIP jest ok. Oni wymgają przerwy w pierwszych 6 h pracy a praca dla nich to dyżur jazda i i nna praca. zasada jest taka. Pracujesz do 9 godzinn dziennie w pierwszych 6 godzinach musi być zawarta 30 minutowa pauza. Pracujesz dłuzej niż 9 godzin w pierwszych 6 godzinach robisz 45 minut przerwy. Ja tak robię i w programie jest ok czyli pani i PIPu miała racje. Jednak prawie nikt o tym nie wie i płacimy mandaty za niewiedze... | |||
PatriQ
| dodam ze to obowiązuje od października. sorki za literówki... | |||
kmieciu
| czyli dyspozycyjność nie zalicza sie jako przerwa? | |||
PatriQ
| dyspozycyjność według PUP nie jest rozstrzygnięta jednak będąc w dyspozycji możesz robić wszystko a podczas pauzy nie wolno Ci nawet wytrzeć brudnej lampy. I tego się trzymając unikasz konfliktu. |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.