Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ciągnik siodłowy Kat B+E POMOCY!

ID: 132874


Witam.
Mam samochód IVECO DAILY z siodłem zarejestrowany jako "ciągnik samochodowy" o DMC poniżej 3. 5t masa własna wynosi 2140kg czyli jest na kategorie B.
Posiadam do niego naczepę o dmc 4700kg a masa własna wynosi 1200kg ładowność 3390kg.

Dodam że za granicą (Szwajcaria) takim zestawem można poruszać się na prawo jazdy kat B+E.

I tu jest moje pytanie: Czy mogę takim zestawem jeździć w Polsce na kategorie B+E?


Tu podaje co znalazłem:

Katego ria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3, 5 t. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3, 5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.

To jest w przypadku przyczepy, a jak będzie z naczepą?

Wydaje mi się że z naczepą będzie inaczej, za przykład podam SCANIE
masa własna około 9t + 7t naczepa a dmc 40t.

Proszę o pomoc. Pozdrawiam

~Adam
*.static.ip.netia.com.pl

Posty (19)

~Sebek
KOlego cosię dowiedziałeś możesz jeździc czy nie bo stoje przed tym samym problemem w wydziale komunikacji to nic nie wiedxą odsyłaja do drogówki drogówka do inspekcji i koło sie zamyka. Napisz czy jeździłeś miałeś kontrole jak wygląda sytuacja?
~Sebek
Napis zkolego co się dowiedziałeś tez che kuipic taki zestaw i mam B+E kosztyuje duzo i nie che wydac kasy i żeby okazało sie że nie moge nim jeździc.
~ktosik
Art. 6.
1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3, 5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu
tych pojazdów nie przekracza 4. 250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

12) kategorii B+E, C+E lub D+E -pojazdem określonym odpowiednio w prawie
jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie
kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może
przekraczać 3, 5 t;
~ktosik
czyli:
na przykladzie powyzej :
auto do 3, 5T + przyczepa 4, 7T = pj z kat C+E ( DMC przyczepy nie moze byc wieksze niz 3, 5T dla kat B+E )
~ktosik
expres - odswiez wiadomosci. PRD zostal zmieniony. w nowym nie ma art88

baracuda - co ma to co wkleiles do kategorii prawa jazdy?
~Bolek
ktosik wszystko wie, ktosik zawsze ci podpowie.
~zbychu
masa własna 1200 + ładowność 3390 = 4590
~zbychu
b 3500 dmc może nie więcej e 3500 dmc + odpowiedni hak
~zbychu
nie napisałeś ile ładowność ciągnika, to wszystko powinno wyjaśnić w przypadku cs
~zbychu
a realnie masz w/g mnie źle skonfigurowany zestaw. Do tej naczepy masz za mały ciągnik. Jest ona pod cs większy niż 3, 5 dmc.
~zbychu
przepraszam to na haku, w przypadku cs to dowód rej powinien ci to wyjaśnić.
~wiola
witam wyjaśnił Pan kwestię kategorii prawa jazdy dla tego zestawu?
~CKZ
"Było "cymbalistów" wielu... " ale żaden nie odpowiedział na Twoje pytanie, pomimo cytatów z przepisów. Do kolegów którzy coś cytują niech najpierw zrozumieją zapisy przytaczanych paragrafów.
Odpowiadając na pytanie - tak możesz jeździć na B+E i powinieneś mieć Tacho, a co się z tym wiąże ogranicznik prędkości.
W sprawie mas ciągnika i naczepy to:
w przeciwieństwie do przyczepy, część masy naczepy spoczywa na siodle czyli na ciągniku, a cześć na osi naczepy. Dlatego w tym wypadku liczy się sumę mas własnych + masę (ciężar ładunku). W tym wypadku nie przekracza 7T!!!.
W drugiej kwestii, tacho obowiązuje przy przewozach pojazdem powyżej 3, 5T niezależnie od liczby pojazdów (uwaga: w kodeksie do pojazdów zaliczana jest również naczepa). Dla jasności zestaw ciągnik + naczepa/przyczepa to zestaw dwóch pojazdów.
~Jago Szewski
CKZ ty sobie zmierz lepiej gorączkę, bo bredzisz strasznie.
~Polak
I tylko 4 lata nad tym dumales ckz?
No, gratulacje
~Viola
Jago -Polak : tu muszę przyznać iż wasza uszczypliwość w/w można porównać do obecnej władzy [ kto się z nami nie zgadza jest naszym wrogiem ], Rzeczywistość jest prosta należy jedynie myśleć logicznie w oparciu o fakty. Kategoria B+E pozwala na prowadzenie zestawu do 7DMC masy całkowitej w tym przypadku ciągnik 2, 14 DMC naczepa 4, 7 DMC co daje nam 6, 84 DMC, na dzień dzisiejszy na podstawie obowiązujących przepisach kategoria B+E można legalnie prowadzić pod warunkiem iż na wyposażeniu ciągnika jest zalegalizowany tachograf. Natomiast jeśli sumując łącznie przekroczy 7 DMC wówczas musi posiadać C+E DMC jest podane na tablice znamionowej każdego pojazdu
~Marco
Viola nie masz racji. Na B+E można prowadzić pojazd z dowolną DMC naczepy. Ile tylko na tabliczce znamionowej pojazdu ciągnącego. Odnośnie przyczep jest ograniczenie nie więcej niż masa pojazdu ciągnącego, ale gdy ciągnie pojazd terenowy 4x4 to może być przyczepa o 33% cięższa, więc 3500 plus 4666 = 8166. Jeśli chodzi o naczepy to w przepisach o nich nie wspominają, co daje wielkie możliwości. Są ciągniki 3, 5 t z tabliczką DMC zestawu 12 t, więc naczepa ma DMC 8, 5 t. Taki zestaw legalnie na B+E. Przeczytaj uważnie kodeks Art. 88. 2. 10). Tam nie ma zastrzeżenia masy dopuszczalnej. Masy są opisane w art. 62. 1. ale dotyczą wyłącznie przyczep, nie naczep ( art. 62. 2. ) Na legalu ciągnik siodłowy do 3, 5 t może ciągnąć każdą naczepę do masy dopuszczalnej na jego tabliczce znamionowej. Cały zestaw z naczepą może mieć 15 t i wszystko na B+E. Ta zasada dotyczy wyłącznie naczep!
~Donn Diego
Marco, wspominaja, naczepa jest to przyczepa, ktorej czesc opiera sie na aucie, w wolnym tlumaczeniu. Jak w latach 70 zrobilem c to moglem jezdzic z naczepa, potem zaliczono naczepe do przyczep i musialem wbic pieczec przy e.
~Piotr
Które że szkół jazdy na terenie Polski prowadzę naukę jazdy do kategorii c1 obdzwoniłem chyba z setkę nie ma choć prowadzę naukę c na autach o 7 ton to powinno się skończy nałe koszty a Maję duży zysk
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 52.14.7.103

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels