Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kazachstan decydujący w logistyce – co stoi za ekspansją Rohlig SUUS Logistics

Utworzona: 2024-12-18


Rohlig SUUS Logistics od roku obecny jest w Kazachstanie. Jesienią 2023 r. operator logistyczny uruchomił operacje w oddziale w Ałmaty, gdzie zapewnia pełen zakres usług, w tym transport drogowy, lotniczy, kolejowy, intermodalny czy logistykę magazynową.

Jakie były powody ekspansji? Na to inne pytania odpowiada ekspert, Andrzej Kozłowski, członek zarządu, Rohlig SUUS Logistics. Kazachstan to doskonały hub pomiędzy Europą a Azją, a szczególnie Chinami, a także centrum dystrybucyjne dla towarów na rynek lokalny i do krajów ościennych. Ałmaty i Warszawę dzieli dystans ok. 4-4,5 tys. km w zależności od szlaku transportowego. Dlatego posiadanie dobrze funkcjonującego centrum logistycznego zlokalizowanego bezpośrednio w regionie Azji Centralnej stanowi o przewadze konkurencyjnej naszych klientów. Z perspektywy minionego roku, patrząc na tę inwestycję, mogę powiedzieć, że byliśmy One Step Ahead. W tym okresie pozycja Kazachstanu jako istotnego gracza w międzynarodowym transporcie jeszcze bardziej wzrosła. Dlaczego?

Kryzys na Morzu Czerwonym rozpędził kolej i zwiększył apetyt biznesu na rozwiązania lotnicze oraz intermodalne

Głównym powodem jest aspekt geopolityczny. W grudniu zeszłego roku wybuchł kryzys na Morzu Czerwonym. W konsekwencji ataków rebeliantów Huti, Kanał Sueski został zablokowany, a statki na trasie Chiny-Europa płyną znacznie dłuższym szlakiem morskim wokół Afryki, co wydłuża czas transportu o ok. 14 dni. W związku z tym, aby zachować ciągłość produkcji czy dystrybucji firmy działające na rynku europejskim poszukiwały innych rozwiązań transportowych, które głównie prowadzą przez Kazachstan. Na znaczeniu zyskał fracht kolejowy z Chin do Europy. Co istotne – mimo czasowego spadku stawek za serwis morski w ostatnim czasie i dostosowaniu procesów biznesowych do dłuższego czasu przewozu na morzu – zainteresowanie koleją nie spada.

Kryzys na Morzu Czerwonym sprawił, że wiele firm już na stałe włączyło to rozwiązanie do swoich łańcuchów dostaw i w celu budowania ich odporności przynajmniej cześć wolumenu będzie transportować koleją. Warto też zwrócić uwagę na to, że przewóz produktów pociągiem przez Kazachstan ma swoje ograniczenia. Różnica w szerokości torów między tym krajem a Chinami wymusza przeładunek towarów na granicy, co wydłuża czas transportu i stanowi jedno z wąskich gardeł logistycznych. Zwiększenie liczby terminali przeładunkowych wpłynęłoby na zwiększenie przepustowości, co ma szczególne znaczenie w okresie szczytów przewozowych.

W obliczu blokady Kanału Sueskiego wzrosło także zainteresowanie wśród klientów opcją lotniczą, nie tylko bezpośrednio z Chin, ale także z wykorzystaniem kazachskich portów w Ałmaty czy Astanie, która ma bezpośrednie połączenie lotnicze z Polską. Warto także podkreślić, że niemieccy inwestorzy planują budowę nowego lotniska cargo przy granicy kazachsko-chińskiej w Khorgos, co znacząco zwiększy zdolności transportowe w tym regionie.

Rośnie liczba zapytań o przewóz Korytarzem Środkowym

Jednak to nie wszystko. W ostatnim czasie coraz dynamiczniej na znaczeniu zyskuje Korytarz Środkowy, którego Azja Centralna jest kluczowym elementem. Szlak ten biegnie z Chin, do Kazachstanu, a dalej m.in. przez Azerbejdżan, Gruzję oraz Rumunię lub Bułgarię, które w tym kontekście stanowią bramę logistyczną do reszty Europy. W pierwszej połowie 2024 r. transportu ładunków na Transkaspijskiej Międzynarodowej Trasie Transportowej – tak brzmi oficjalna nazwa tego szlaku – wzrósł o 65%1. Rząd Kazachstanu planuje, żeby do 2040 r. tą trasą transportowanych było 500 000 kontenerów. Czy jest to realne założenie? W mojej ocenie – tak. Jeszcze kilka miesięcy temu o Korytarzu Środkowym mówiliśmy bardziej teoretycznie, jako o alternatywnie, a dziś realizujemy dostawy dla naszych klientów tym szlakiem zarówno w formule pełnokontenerowej FCL, jak i drobnicowych ładunków LCL – transportowanych na naszej dedykowanej konsoli z Chin do Polski i dalej dystrybuowanych po całej Europie. Obserwujemy rosnącą liczbę takich zapytań.

Kluczowy dla rozwoju tego korytarza jest intensywny rozwój infrastruktury, który zwiększy jego przepustowość. I co ważne, są to konkretne projekty, które są już w fazie realizacji. W pobliżu Ałmaty powstaje centrum logistyczne z magazynami i terminalem intermodalnym, które ma obsługiwać ładunki transportowane bezpośrednio z Chin do Kazachstanu, jak i tranzyt przez Korytarz Środkowy. Z kolei w portach Aktau nad Morzem Kaspijskim (Kazachstan) oraz Poti nad Morzem Czarnym (Gruzja) są rozbudowywane i modernizowane terminale przeładunkowe.

W mojej ocenie papierkiem lakmusowym dla powodzenia tego projektu jest także to, że środki na tę inwestycję płyną od wielu ważnych gospodarczych i geopolitycznych graczy – m.in. z Banku Światowego, wspomnianych Niemiec, ale również w znaczącym stopniu z Chin. Wymiana handlowa z Europą dla Państwa Środka jest kluczowa, dlatego poszukują stabilnych szlaków w obliczu wyzwań geopolitycznych – wspomnianego kryzysu na Morzu Czerwonym, omijania w tranzycie Rosji i Białorusi, a także potencjalnego konfliktu pomiędzy Chinami a Tajwanem. Spowodowałby on blokadę kluczowych chińskich portów morskich jak Szanghaj czy Ningbo oraz brak możliwości żeglugi przez Cieśninę Tajwańską, przez którą przepływają statki do Europy z głównych portów w Chinach. Korytarz Środkowy jest logistyczną odpowiedzią na te wyzwania.

Konsumenci z Azji Centralnej atrakcyjną siłą nabywczą dla europejskich producentów i dystrybutorów

Prowadząc operacje logistyczne w Azji Centralnej obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami transportowymi na kierunku z Europy do Azji. Wzrost handlu między Polską a Kazachstanem rozwija się dynamicznie. Wymiana obejmuje m.in. towary przemysłowe, budowalne oraz produkty konsumenckie, takie jak elektronika, AGD i fashion. Azja Centralna staje się ważnym odbiorcą europejskich towarów, a rozwój e-commerce przyspiesza ten trend. Kazachstan rozwija się jako rynek docelowy z PKB na poziomie 261,4 mld $ w 2023 r. i tempem wzrostu powyżej 5% rocznie. Inne kraje w regionie, takie jak Uzbekistan, Turkmenistan, Tadżykistan i Kirgistan, również są w fazie wzrostów, tworząc razem ogromny rynek liczący prawie 80 mln ludzi. Nie da się ukryć, że ten region jest bardzo perspektywiczny i atrakcyjny dla europejskich producentów i dystrybutorów, w tym polskich firm. Dlatego wspomniany wcześniej rozwój szlaków transportowych, takich jak Korytarz Środkowy, ma także znaczenie w obszarze eksportu na te rynki.

Autor: ekspert Andrzej Kozłowski, członek zarządu, Rohlig SUUS Logistics
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels