Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Polski transport czeka trzęsienie ziemi?

Utworzona: 2021-12-04


Telewizja Trwam, w cyklu "Rykoszetem", wyemitowała reportaż pt. "Polskie firmy transportowe wobec pakietu mobilności". Przedstawiciele zarządu firmy "Targor-Trans" oraz szef organizacji Transport i Logistyka Polska wyrazili obawy o los polskich przewoźników międzynarodowych po wejściu w życie kolejnych uregulowań zawartych w unijnym pakiecie mobilności.

To już niedługo! W lutym 2022 r. wejdą w życie kolejne zmiany zawarte w pakiecie mobilności, dotyczące głównie delegowania pracowników. Polscy przewoźnicy nie będą mogli zaliczyć należności z tytułu delegacji (diety i ryczałty za nocleg) na poczet wynagrodzenia za pracę kierowców wykonywaną poza granicami kraju (przewozy cross-trade). Jak podkreślają przedstawiciele polskich firm, dzisiaj diety i ryczałty stanowią co najmniej połowę miesięcznego wynagrodzenia netto kierowcy pracującego w ruchu międzynarodowym. Ta zmiana oznacza drastyczny wzrost kosztów utrzymania kierowców, co z kolei może znacznie osłabić kondycję finansową wielu firm, czy wręcz doprowadzić je do upadku. Może się skończyć zwolnieniami i likwidacją tysięcy miejsc pracy w branży przewozów drogowych, a także zahamowaniem rozwoju firm, w tym inwestycji w odnawianie taboru.

Realizatorzy reportażu zapytali o opinie i prognozy dotyczące kolejnych zmian zawartych w pakiecie mobilności przedstawicieli firmy Targor-Truck z Ostrołęki (prezes zarządu Piotr Rutkowski, wiceprezes Agnieszka Wierzbowska) oraz Macieja Wrońskiego, prezesa organizacji branżowej Transport i Logistyka Polska. Szefostwo firmy Targor-Truck, która zatrudnia ok. 600 osób, dysponuje flotą blisko 400 pojazdów, prowadzi serwis, stację diagnostyczną i agencję celną, wyraziło obawy o dalsze losy przedsiębiorstwa. Znaczny wzrost kosztów funkcjonowania firmy spowoduje, że jej oferta przestanie być konkurencyjna w Europie Zachodniej, co może grozić wypadnięciem z rynku transportu międzynarodowego, a to oznacza realną groźbę utraty pracy przez znaczną część personelu.

Maciej Wroński z TLP zauważył, że w pakiecie mobilności nie tyle chodzi o uczciwą konkurencję na rynku przwozów międzynarodowych i realizację zasady "równa płaca za tę samą pracę wykonywaną w tym samym miejscu", co poprawę konkurencyjności firm transportowych z Europy Zachodniej wobec przewoźników z naszej części kontynentu, w tym polskich.

Szef Targor-Truck podkreślił, że pozycja i siła firmy budowana z mozołem przez blisko 50 lat (założycielem był jego ojciec) może w szybkim czasie lec w gruzach. W podobnej sytuacji znajduje się wielu polskich przewoźników.

Jeżeli koszty transportu wzrosną o kilkadziesiąt procent, to co z polskimi produktami? Czy nadal będą konkurencyjne na rynkach europejskich? Czy fabryki zagranicznych koncernów ulokowane w Polsce nie będą przenoszone do Niemiec czy Francji?
– zastanawia się Piotr Rutkowski.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels