~Pin
| ~Adam Stonoga
"... 45h... kiedy najpóźniej mogę ją zacząć?... "
Tygodniowy okres odpoczynku zawsze czyni się z oparciem na wcześniej zrobione tygodniowe okresy odpoczynku w poprzednich tygodniach.
Żeby dokładnie wiedzieć kiedy zacząć, którym sposobem ("WYKORZYSTANYM" czy "ZALICZONYM") i jaki (regularny czy skrócony) można zrobić tygodniowy okres odpoczynku w obecnym tygodniu to trzeba popatrzeć WSTECZ i dokonać an alizy czy nie ma potrzeby w rekompensacie skróceń, kiedy, gdzie, którym sposobem i jaki tygodniowy okres odpoczynku był zrobiony w poprzednim (ich) tygodniu (iach) (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 8 ust. 6-9).
Również przy tym nie trzeba zapominać i o ograniczeniach 56 godzin "jazdy" w tygodniu kalendarzowym, 90 godzin "jazdy" w dwóch kolejnych tygodniach kalendarzowych, 60 godzin pracy - "jazda" plus "inna praca" w tygodniu kalendarzowym i średnie 48 godzin pracy w tygodniu kalendarzowym w okresie rozliczeniowym (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2-3).
Każdego obowiązującego przepisu trzeba pilnować i dotrzymywać synchronizując razem.
Po ludzku. W ciągu każdych kolejnych dwóch tygodni (w jakimkolwiek wziętym dowolnym okresie czasu - czy to w okresie czasu 1-2 tygodni, czy 2-3, czy 3-4 i t. d. ) od godz. 00. 00 w poniedziałek pierwszego tygodnia do godz. 24. 00 w niedzielę drugiego tygodnia zobowiązano zmieścić się całkiem w pełnej mierze co najmniej jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku (45h) i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku (24h-44:59h), nie zależnie w jakiejkolwiek kolejności, co nie wyłącza możliwość mieć w tym okresie (dwutygodniowym) jeden tygodniowy odpoczynek (jakikolwiek) na styku dwóch tygodniów co przemieszcza się z jednego w drugi tydzień i który może być ZALICZONY (nie zrobiony całkiem w JEDNYM konkretnym tygodniu lecz zrobiony całkiem, czyli WYKORZYSTANY, w okresie DWÓCH tygodni) tylko do jednego dowolnego z ich (Rozp. (WE) nr 561/2006/2020 Art. 4 pkt. i), Art. 8 ust. 6-9).
W drodze ODSTĘPSTWA, w ciągu każdych kolejnych czterech tygodni (w jakimkolwiek wziętym dowolnym okresie czasu - czy to w okresie czasu 1-4 tygodni, czy 2-5, czy 3-6 i t. d. ) od godz. 00. 00 w poniedziałek pierwszego tygodnia do godz. 24. 00 w niedzielę czwartego tygodnia zobowiązano zmieścić się całkiem w pełnej mierze co najmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa muszą być regularnymi (45h), nie zależnie w jakiejkolwiek kolejności, co nie wyłącza możliwość mieć w tym okresie (czterotygodniowym) nawet trzy tygodniowe odpoczynki (jakiekolwiek) na stykach dwóch tygodniów które przemieszczają się z jednego w drugi tydzień i które mogą być ZALICZONE (nie zrobione całkiem w JEDNYM konkretnym tygodniu lecz zrobione całkiem, czyli WYKORZYSTANE, w okresie CZTERECH tygodni) tylko do jednego dowolnego z ich (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 4 pkt. i), Art. 8 ust. 6-9).
WCZEŚNIEJSZE CZYNIENIE tygodniowego okresu ODPOCZYNKU (znacznie wcześniej niż przed bezpośrednio zakończeniem sześciu okresów 24 godzinnych - 144 godzin) w odpowiednich okolicznościach MOŻE BYĆ OBOWIĄZKOWYM do wykonania (jak przykład, wykonując w dowolnych okresach dwutygodniowych kalendarzowych co najmniej dwa WYKORZYSTANE tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej jeden musi być regularnym lub (w drodze ODSTĘPSTWA) wykonując w dowolnych okresach czterotygodniowych kalendarzowych co najmniej cztery WYKORZYSTANE tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa muszą być regularnymi (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 8 ust. 6) lub po wykorzystaniu jednego z limitów - ograniczenie 56 godzin "jazdy" w tygodniu kalendarzowym, 60 godzin pracy - "jazda" plus "inna praca" w tygodniu kalendarzowym i średnie 48 godzin pracy w tygodniu kalendarzowym w okresie rozliczeniowym (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2 lub Uoczpk Art. 12), 90 godzin "jazdy" w dwóch kolejnych tygodniach kalendarzowych (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 3).
Jako przykłady :
1. Nie korzystając odstępstwem.
Tydzień 0 - 45h
Tydzień 1 - 24h-44:59h (co najmniej 24 godziny odpoczynku są zmieszczone do Nd 24:00)
Tydzień 2 - 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Śr 03:00)
2. W drodze ODSTĘPSTWA.
Tydzień 0 - 45h (W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 1 - 45h
Tydzień 2 - 24h-44:59h
Tydzień 3 - 24h-44:59h
Tydzień 4 - 9/11h plus 2x1min-21h plus 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Śr 24:00/22:00 - Pt 17:58/15:58 W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 5 - 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Sb 03:00)
lub
Tydzień 0 - 45h plus 45h (W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 1 - 24h-44:59h
Tydzień 2 - 24h-44:59h
Tydzień 3 - 9/11h plus 2x1min-21h plus co najmniej 1min tygodniowego odpoczynku 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Pt 20:59/18:59 - Nd 14:57/12:57 W BAZIE KRAJU SIEDZIBY FIRMY lub W MIEJSCU ZAMIESZKANIA KIEROWCY)
Tydzień 4 - 45h (rozpoczęcie odpoczynku nie później niż w Sb 03:00)
3. Wystarczy kierowcy wypracowywać od Pn codziennie powiedzmy 8 godzin "jazdy" z 4 godzinami "innej pracy" co nie jest z powodu specyfiki pracy czymś niemożliwym i kierowca będzie miał OBOWIĄZKOWY do wykonania tygodniowy odpoczynek w Sb do co najmniej 24:00 godzdiny Nd (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2 lub Uoczpk Art. 12).
4. Wystarczy kierowcy, który MA PRACĘ związaną PRZEWAŻNIE TYLKO Z JAZDĄ na pojazdach objętych przepisami Rozp. nr 561/2006/2020, wypracować w pierwszym tygodniu 56 godzin "jazdy" (od Pn do Pt lub Sb) a w drugim (od Pn do Cz) 34 godziny i kierowca będzie musiał czynić tygodniowy odpoczynek (zza braku innej pracy) w Pt do co najmniej 24:00 godzdiny Nd (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2-3. ).
W Kodeksie Pracy (Art. 129. § 1) jest coś takiego jak obowiązek zmieścić się w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Nic dziwnego że, po kolejnych dwóch przedłużonych tygodniach po 6 dni pracy w tygodniu (lub tygodniowym odpoczyneku 24h), trzeba w trzecim tygodniu obowiązkowo skrócić ilość dni pracy (nawet do 3 dni), żeby spełnić odpowiednie zobowiązania pewnych przepisów.
Tachograf cyfrowy może pokazywać błąd, sugerując natychmiastowy odpoczynek 45h nawet jeżeli kierowca ma OK, bo po prostu oprogramowanie tego (nowych przepisów co do 2x24h-44:59h poza państwem członkowskim siedziby firmy) nie przewiduje z przyczyny że to (2x24h-44:59h) jest ODSTĘPSTWO. | | | |